توجه به نعمت‌های خدا باعث انسان‌سازی و گسترش معرفت‌الله می‌شود
کد خبر: 4136657
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
حجت‌الاسلام عاشوری:

توجه به نعمت‌های خدا باعث انسان‌سازی و گسترش معرفت‌الله می‌شود

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شناخت و توجه به نعمت‌های خدا مایه انسان‌سازی و گسترش معرفت‌الله می‌شود و دل را خانه «وَالَّذینَ آمنوا اَشَدُّ حُبّاًلِلّه» می‌سازد، گفت: انسان با اخلاص در تمام برنامه‌های زندگی تلاش می‌کند که در مسیر کسب رضایت خداوند حرکت کند تا عشق الهی در دلش زنده و کارگر شود.

استاد درس اخلاق مؤسسه قرآنی طاها شهر بوشهر

به گزارش ایکنا از بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌شیخ محمدرضا عاشوری، استاد حوزه و دانشگاه امروز، ۶ اردیبهشت‌ماه، در جمع کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان دانشجویی که از سوی اندیشکده بین‌المللی طلوع در محل مؤسسه قرآنی طاها منطقه یک شهر بوشهر برگزار شد، به تبیین نقش رسانه‌ای دشمنان در عرصه ضربه زدن به عفت عمومی و مبانی اعتقادی جامعه ایمانی پرداخت و اظهار کرد: اجتماعات مؤمنین و تمامی مجالس بر پایه دیانت و فرهنگ الهی بنا و پایه‌گذاری شده است و این مردم هرگونه تحجر طاغوتی و غرب گرایانه و بی‌فرهنگی و ابتذال را رد می‌کنند و حتی این مظاهر بی‌اخلاقی را محکوم می‌کنند تا توحید جامعه سالم، پایه‌دار و ایمن بماند.

حجت‌الاسلام عاشوری با اشاره به اینکه گاهی ارتباط میان جوامع در عرصه کرسی گفتمان‌محور و گردشگری‌های تاریخی و مذهبی زمینه‌ساز گسترش و پیشرفت یک جامعه را فراهم می‌آورد و گاهی به تحولات فرهنگی و تمدن‌ساز منجر می‌شود، تصریح کرد: آماده‌سازی زیرساخت‌های مناطق و جاذبه‌های گردشگری تاریخی و مذهبی و فراهم‌آوری پژوهش‌نامه‌ها و محتوای الکترونیکی برخط منسجم به‌ همراه پیوست‌نگاری دانش‌ پایه حوزوی و دانشگاهی باید در اولویت برنامه‌ریزی و برنامه‌های مسئولان و متولیان باشد و لذا تا زمانی که زیرساخت‌ها را آماده‌سازی و تکمیل نشده است نباید پذیرای جذب گردشگران ملی و فراملی باشیم، به آن علت که آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی را در بر خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به تحلیل و تبیین ماهیت دانشنامه پژوهشی الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، گفت: تحقق مسیر توسعه و پیشرفت و گسترش الگو‌های آرمانی و تمدن‌آفرین مستلزم تعیین اجزای مرتبط و ترسیم چگونگی ارتباط آنها، اتکا به پشتوانه‌های حقوقی و شرعی، دارا بودن قابلیت تطبیق و دسترسی و بهره‌مندی از قابلیت پایداری و بقای تمدن‌اسلامی است که زمینه تلاش و نیل به کمالات را برای همه فراهم می‌سازد.

پژوهشگر حوزه علمیه قم مطرح کرد: بومی‌سازی دستاوردهای فرهنگ و تمدن بشری به‌ همراه پژوهش‌نگاری سند چشم‌انداز و بهره‌گیری از مبانی نظری و فلسفی اسلام موجب رشد دانشی و معنویت‌افزا و تعالی گفتمانی انسان‌ها و همچنین صادرات الگوهای ناب اسلامی و توحیدی در راستای گسترش تفکرات اعتقادی و بهسازی هویت اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای جوامع است. به آن جهت که پشت تمدن‌های بزرگ تاریخی یک دین و مذهب الهی و توسعه ارزشی نهفته است.

وی با بیان اینکه شناخت و توجه به نعمت‌های خدا مایه انسان‌سازی و گسترش معرفت‌الله می‌شود و دل را خانه «وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ» می‌سازد، تصریح کرد: انسان شکور و فکور و با اخلاص در تمام برنامه‌های زندگی تلاش می‌کند که در مسیر کسب رضایت خداوند حرکت کند تا عشق الهی در دلش زنده و کارگر شود.

حجت‌الاسلام عاشوری در ادامه با تأکید بر اینکه پدران بهترین الگویشان باید امیرالمؤمنین(ع) و همچنین الگوی مادران و دختران باید حضرت فاطمه زهرا(س) باشد و بی‌توجهی به این مسئله منزلت پدر و مادر را در خانه و اجتماع و بیرون کاهش خواهد داد، اظهار کرد: پدر و مادر نمونه باید مومن، باتقوا، دغدغه‌مند در تربیت فرزند، خوش اخلاق در خانواده و دوست و رفیق با فرزندان باشند. به آن جهت که والدین یکی از ارکان مهم خانواده و بلکه تکیه گاه اصلی تک تک اعضای خانواده است. لذا اگر ایمان و تقوای توحیدی والدین در بنیان خانواده و نظام اجتماعی دچار لغزش و قصور شد دیگر ارکان خانواده به لرزه و فروپاشی شخصیتی و هویتی در خواهد آمد.

استاد درس اخلاق مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت طاها شهر بوشهر در پایان از همه مسئولان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر درخواست کرد و گفت: هرگونه توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و تفریحی و آموزشی و خدمت‌رسانی در عرصه اجتماعی باید در راستای پاسداری از فرهنگ عمومی و حفاظت از هویت دینی و مذهبی بنیان خانواده‌ها و به خصوص نوجوانان و جوانان دختر و پسر باشد که به مقصد رشد شخصیتی، پیشرفت فکورانه و دانش‌افزا و کمال یافتگی بینجامد.

امیرحسین مؤمنی

انتهای پیام
captcha