برگزیدگان شصت‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در بوشهر معرفی شدند
کد خبر: 4137204
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴

برگزیدگان شصت‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در بوشهر معرفی شدند

شصت‌و‌ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر در خلیج فارس شامگاه، هشتم اردیبهشت‌ماه با معرفی برگزیده‌ها به‌کار خود پایان داد.

محمد آذرپندار، رئیس انجمن سینما جوانان ایران

به گزارش ایکنا از بوشهر، آیین پایانی شصت‌و‌ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان شامگاه، هشتم اردیبهشت‌ماه، میزبان هنرمندان استان‌های گلستان، مازندران، البرز، قزوین، زنجان، بوشهر، اردبیل، آذربایجان شرقی، تهران، کردستان و گلستان بود.

در ابتدای این مراسم که در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری ۹دی شهر بوشهر، با تلاوت سیدعبدالخالق حسینی، قاری ممتاز استانی از روستای چارک شهرستان دشتی و نواختن سرود ملی توسط رزم‌نوازان سپاه امام صادق(ع) همراه بود، پیام محمد خزائی، معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط علیرضا اسماعیلی، مدیرکل دفتر حوزه ریاست سازمان سینمایی قرائت شد.

محمد آذرپندار، رئیس انجمن سینما جوانان ایران، نیز در ادامه این مراسم اختتامیه با اشاره به این نکته که جشنواره‌های منطقه‌ای سینما جوان ۲۲ سال است که به‌صورت منظم برگزار می‌شود و با همه فراز و نشیب‌هایی که داشته اما تعطیل نشده است، اظهار کرد: در پایان این جشنواره باید به‌خاطر داشت که این رویدادهای هنری چه دستاوردی برای سینمای کشور به‌دنبال داشته است، لذا همه هنرمندان باید این جشنواره را آسیب‌شناسی کنند تا شاهد ارتقا و رشد این هنرها در آینده باشیم.

جشنواره منطقه‌ای؛ فرصتی برای رقابت‌های ملی

وی با ابراز این مطلب که امید است برپایی این جشنواره‌ها کماکان تداوم داشته باشد و شاهد حضور با انگیزه جوانان در این رویدادها باشیم، افزود: با توجه به اینکه فراگیرترین مدرسه سینمای کشور است لذا سال گذشته نزدیک به ۷۰ درصد تولیدات این انجمن با حمایت معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان‌ها انجام شد و امسال این وعده تحقق یافت.

آذرپندار در ادامه از عوامل برگزاری این دوره از جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان خلیج فارس قدردانی کرد و گفت: به سبب شرایط ایام کرونایی و مشکلات در حوزه مالی در سه سال گذشته جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان متوقف شده بود که خوشبختانه از دی‌ماه سال ۱۴۰۱ این چرخه در یزد آغاز شد و اکنون هم بوشهر میزبان این رویداد عظیم هنری و سینمایی بود و براساس برنامه‌ریزی به‌صورت منظم این جشنواره‌ها در استان‌ها برگزار می‌شود.

رئیس انجمن سینما جوانان ایران تصریح کرد: انجمن سینمای جوان دارای ۵۸ دفتر در سراسر کشور است که برای تجهیز این دفاتر اعتبارات لازم مصوب شده و در این راستا با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای که در سفر معاون سینمایی کشور به بوشهر، وعده‌های ارائه شده محقق و عملیاتی می‌شود و همچنین با تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های شده که برای حل مشکلات زیرساخت‌ها با مصوبه‌ای که از شورای عالی سینما اخذ شده تا انجمن سینمای جوان استان‌ها تجهیز شود و امید می‌رود در نیمه نخست سال‌جاری دفاتر انجمن سینمای جوان استان‌ها به‌صورت سراسری تجهیز شود.

این مقام مسئول عرصه هنر و سینما با بیان اینکه این انجمن سینمای جوان کشور سالانه افزون بر ۷۰۰ فیلم کلاسیک، حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای تولید می‌کند و صدور مدرک برای هنرمندان از این انجمن منوط به تولید حداقل یک فیلم است، اظهار کرد: اعتبار تجهیز دفاتر انجمن سینمای جوانان و تولید فیلم را بیش از ۵ میلیارد تومان تعهد سازمان سینمایی اعلام کرد و گفت: سال گذشته تعهد تولید فیلم بیش از ۱۷ میلیارد تومان بود و حدود ۴۰۰ فیلم سال گذشته تعهد تولید داده شد که بخشی تولید شده و بخشی هم در حال تولید است.

وی افزود: تعداد ۲۵۰ هزار نفر دانش‌آموخته مرد و زن در انجمن سینمایی جوان سراسر کشور عضویت دارند و در حال فعالیت هنری و تولیدات اصولی و دانش‌پایه فرهنگی و اجتماعی و آیینی هستند و ما با همین مجموعه عظیم رویداد‌ساز توانستیم در جشنواره فجر از ۲۴ فیلم تعداد ۱۲ فیلم آن محصول انجمن سینمای جوانان بود در واقع ۵۰ درصد تولیدات جشنواره سال قبل از فارغ‌التحصیلان انجمن سینمای جوان بود و همچنین در این مقوله در سال ۱۴۰۰ هم همین میزان بود و از تعداد ۱۹ فیلم جشنواره فجر تعداد ۹ اثر در بخش فیلم، محصول تولید اعضای انجمن سینمای جوانان بود.

فیلم کوتاه میهمان تهرانی‌ها می‌شود

آذرپندار، با بیان اين خبر که در مناطق جنوب و شمال، غرب و شرق و مرکز کشور طی پنج مرحله به همراه برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در قالب ۵ اردوی فیلمسازی هم امسال برگزار می‌شود، تصریح کرد: چهلمین دوره جشنواره فیلم کوتاه در تهران ۲۷ مهر‌ماه تا ۲ آبان‌ماه، امسال برگزار می‌شود و هنرمندانی که در این جشنواره شصت‌و‌ششم، تندیس دریافت کردند به‌صورت مستقیم به چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه یافتند.

معرفی برترین‌های جشنواره در کرانه خلیج‌فارس

در ادامه با رأی هیئت داوران هنرمندان برتر در بخش عکس، فیلم، پژوهش در فیلم مستند، فیلم‌نامه اقتباسی، صدای فیلم، تدوین، فیلمبرداری، استعداد جوان و فیلم داستانی معرفی شدند.جوایز بخش عکس به ترتیب رتبه و امتیاز داوران به کیوان جعفری از ساری در بخش عکس با موضوع مرثیه‌ای برای مهاجران، حمیدرضا بازرگانی از زنجان در بخش عکس با موضوع سلام آقاجان، داود کهن‌ترابی از کرج در بخش عکس با موضوع عید دیدنی بزرگترها، جمشید فرجوند فردا از بیجار در بخش عکس با موضوع آرامش، اکبر شکوه از تنگستان در بخش عکس با موضوع اسکله اختصاص یافت.

همچنین ایلناز خیرخواه از قزوین تولید‌کننده فیلم داستانی کمپانی در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی، عابدین رمضانی از بوشهر تولید‌کننده فیلم دَمّامِ در بخش بهترین پژوهش در فیلم مستند، مهدی رجبیان از ساری تولید‌کننده فیلم تمام خاطرات من در بخش سردار سلیمانی، میثم فرهومند و اهورا بارانی از بوشهر تولید‌کننده فیلم داستانی تِرالِ در بخش بهترین فیلم با موضوع کارآفرینان و صنایع خلاق لوح افتخار و تندیس و جوایز نفیسی اهدا شد.

در این آیین از سید حسین صافی، فریما بوشهری و رضا یاری‌منفرد از دانش‌آموختگان انجمن سینما جوانان ایران تجلیل و قدردانی شد و به یعقوب عبداللهی و محمود موسوی‌نژاد از تهران در صدابرداری و صداگذاری فیلم نشنیدن در بخش بهترین صدای فیلم جوایزی اهدا شد.

مهدی باقری از تهران تولید‌کننده فیلم ژابیز در بخش بهترین فیلمنامه تألیفی، ابوالفضل ساعی مهربانی از تهران تولید‌کننده فیلم به رنگ بی رنگ در بخش بهترین استعداد جوان، پویان شعله‌ور از قزوین تولید‌کننده فیلم دروازه بان هانوفر در بخش بهترین تدوین، علی طالبی از تهران تولید‌کننده فیلم داستانی بعد از نیمه شب در بخش بهترین بهترین فیلم‌برداری، با حضور مسئولان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی تجلیل شدند.

جایزه ویژه هیئت داوران به مهدی زمانپور کیاسری و منان جانبراری از ساری تولید‌کننده فیلم داستانی صیاد و به مهدی برمال و روزبه شموسی از بوشهر برای بازی در فیلم داستانی یادگار دوست اختصاص یافت.

عدنان زندی از سنندج تولید‌کننده فیلم جنگ و رنگ و برزان رستمی از سنندج تولید‌کننده فیلم پژواک هر دو نفر به ترتیب در بخش بهترین فیلم پویانمایی تندیس جشنواره لوح افتخار و جوایزی ارزنده اعطا شد.

تندیس جشنواره، لوح افتخار و جوایز ارزنده به فرهان بهپور از مشکین شهر تولید‌کننده فیلم مکعب قرمز در بخش بهترین فیلم تجربی و جابر قربانی از ساری تولید‌کننده فیلم مانلی در بخش بهترین فیلم مستند اختصاص یافت.

ایلناز خیرخواه از قزوین تولید‌کننده فیلم کمپانی در بخش بهترین فیلم و محمد باقری از تهران تولید‌کننده فیلم بعد از نیمه شب در بخش بهترین کارگردانی به ترتیب امتیاز داوران تندیس جشنواره ، لوح افتخار و جوایز ارزنده نقدی اهدا شد.

یادآور می‌شود، شصت‌و‌ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان خلیج‌فارس به میزبانی بوشهر ۵ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به‌مدت ۴ روز، به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد‌ اسلامی این استان و انجمن سینما جوانان ایران برگزار شد. اجرای نغمه‌خوانی ملوانان دریانورد بوشهری، رونمایی دیجیتال و رسانه‌ای از تیزر دانش‌آموختگان، اجرای گروه بین‌المللی خیام‌خوانی شبدیز بوشهر از دیگر برنامه‌های آیین اختتامیه شصت‌و‌ششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان خلیج‌فارس در شامگاه هشتم اردیبهشت‌ماه، در محله خلیج‌فارس منطقه یک بندر بوشهر بود.


حامد فکوری 

انتهای پیام
captcha