حمله‌های 11 سپتامبر جهان را متوجه خطر تروریسم کرد
کد خبر: 4164263
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
استاد دانشگاه نوتردام در گفت‌وگو با ایکنا:

حمله‌های 11 سپتامبر جهان را متوجه خطر تروریسم کرد

رابرت اشمول گفت: بعد از حمله‌های 11 سپتامبر،‌ جهان متوجه شد که تروریسم در مقیاس گسترده و کشنده تهدیدی است که باید توسط همه جدی گرفته شود. اقدامات امنیتی در فرودگاه‌ها و سایر مکان‌ها به سرعت توسعه یافت و زندگی مردم را نه تنها در ایالات متحده بلکه در کشورهای سراسر جهان تغییر داد.

حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001، یکی از اتفاقات مهم تاریخی در قرن جدید بود که به گواهی بسیاری از کارشناسان سیاسی و اجتماعی به نوعی تاریخ ایالات متحده و سیاست جهانی را به قبل و بعد از خود تقسیم کرد.

این حملات تروریستی،‌ به دلیل وسعت، انجام در خاک بزرگترین ابرقدرت جهان،‌ تلفات و مکان‌های مورد حمله از بسیاری از جهات با حوادث مشابه در کشورهای دیگر و خود ایالات متحده تفاوت معناداری داشت.

حملات ۱۱ سپتامبر پیامدهای بسیاری در تمام جهان داشت. در این روز بیش از ۳۰۰۰ نفر کشته شدند و در پی آن ایالات متحده به ذعم خود جنگ علیه ترور را در اقصی نقاط جهان آغاز و به نوعی پیکربندی مجدد سیاست امنیتی خود را تغییر داد.

از سوی دیگر، موج‌سواری سیاست‌مداران آمریکایی بر احساسات ملی‌گرایانه و اتحادی که در بین مردم آمریکا به وجود آمده بود، سبب شد که اسلام‌هراسی و یکی دانستن بسیاری از مسلمانان با تروریست‌ها و ترسیم چهره‌ای شیطانی از اسلام و مسلمانان از سوی رسانه‌ها تا سال‌های متمادی در جوامع غربی ادامه پیدا کند. این روند اسلام و مسلمانان را تا سال‌ها در معرض سوءظن و تعصب قرار داد و بحث‌های بسیاری را در رابطه با تعادل میان امنیت و آزادی‌های مدنی به وجود آورد. پیامدهای ۱۱ سپتامبر تا به امروز همچنان در زندگی مردم و سیاست آمریکا کاملاً واضح است.

رابرت اشمول(Robert Schmuhl)، کارشناس مسائل داخلی آمریکا و رئیس دانشکده والتر اچ آننبرگ ـ ادموند پی. جویس (Walter H. Annenberg-Edmund P. Joyce) در رشته مطالعات آمریکا دانشگاه نوتردام (University of Notre Dame) است.  

رابرت اشمول در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با تاثیرات حملات تروریستی 11 سپتامبر بر روابط بین‌الملل و مسائل دیگر، بزرگترین تغییرات جهانی پس از حملات 11 سپتامبر را جدی دانسته شدن خطر تروریسم در جهان دانست و گفت: بعد از حمله‌های 11 سپتامبر،‌ جهان متوجه شد که تروریسم در مقیاس گسترده و کشنده تهدیدی است که باید توسط همه جدی گرفته شود. اقدامات امنیتی در فرودگاه‌ها و سایر مکان‌ها به سرعت توسعه یافت و زندگی مردم را نه تنها در ایالات متحده بلکه در کشورهای سراسر جهان تغییر داد.

این کارشناس مسائل داخلی آمریکا در مورد تحقیر مسلمانان به عنوان شرور و یکسان دانستن اسلام با تروریسم که پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر مورد تأکید ملی‌گرایان افراطی در ایالات متحده و سایر کشورهای غربی قرار گرفت، گفت: ملی‌گرایان افراطی و دیگران می‌خواستند دشمن مورد نظر را شناسایی و مجازات کنند. با این وجود و در حالی که سرزنش مسلمانان از بسیاری جهات نابجا بود، اما واکنشی بود به رویدادی بدون مشابه در تاریخ ایالات متحده.

وی در پاسخ به این سؤال که حملات تروریستی 11 سپتامبر چه تأثیری بر سیاست داخلی و مسائل اجتماعی ایالات متحده داشت؟ تصریح کرد:  این حملات به کشته شدن 2977 نفر منجر شد و تأثیر آن بر آگاهی بیشتر آمریکایی‌ها از تروریسم بین‌المللی و شهرت این کشور در جهان بود.

اشمول توضیح داد: آمریکایی‌ها به درون خود نگاه می‌کردند و می‌خواستند برای دفاع از کشور هر کاری که می‌توانند انجام دهند. جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا از این روحیه ملی جدید سود برد و با شروع اقدامات نظامی در افغانستان و عراق در داخل کشور محبوبیت یافت.

حمله‌های 11 سپتامبر،‌ جهان را متوجه خطر تروریسم کرد

استاد دانشگاه نوتردام ادامه داد: در سال 2004، بوش تنها جمهوری‌خواهی بود که در هشت انتخابات گذشته (از سال 1992 تا 2020) و در انتخابات ریاست‌جمهوری آرای عمومی را به دست آورد. جایگاه او پس از سال 2004 به طور قابل توجهی کاهش یافت که عمدتاً به دلیل انتقاد مردم از خشونت‌های انجام شده در خارج از کشور بود.

اشمول در پایان و در پاسخ به این سؤال که به نظر شما بزرگترین درسی که می‌توان از حملات تروریستی 11 سپتامبر گرفت چیست؟ گفت: با سیستم‌های حمل و نقل و ارتباطات پیشرفته، پتانسیل وقوع تروریسم در مقیاس وسیع هرگز دور نیست. به یک معنا، 11 سپتامبر ثابت کرد که جهان بیشتر از آنچه که قبلاً تصور می‌شد، در درون خود متصل و حتی کوچکتر است. یک کشور قدرتمند (ایالات متحده)، از نظر اقتصادی و نظامی، در دو مکان بسیار نمادین مورد حمله قرار گرفت: مرکز تجارت جهانی در نیویورک و پنتاگون در واشنگتن. در میان غم و اندوه و وحشت ناشی از مرگ بسیاری از مردم، ایالات متحده در 11 سپتامبر عمیقاً تغییر کرد. زخم‌های آن روز هرگز ناپدید نمی‌شوند.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha