انتقاد سازمان ملل از تصمیم دولت فرانسه علیه پوشش دانش‌آموزان مسلمان
کد خبر: 4165918
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸

انتقاد سازمان ملل از تصمیم دولت فرانسه علیه پوشش دانش‌آموزان مسلمان

سازمان ملل از تصمیم فرانسه برای ممنوعیت پوشیدن عبای دختران در مدارس ابتدایی و متوسطه فرانسه انتقاد کرد و آن را بر خلاف قوانین مربوط به حقوق بشر دانست.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21،  مارتا هرتادو، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در سخنانی که توسط وب‌سایت خبری سازمان ملل متحد منتشر شد اعلام کرد: بنابر استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر محدودیت‌های مربوط به مظاهر دینی یا اعتقادی، از جمله انتخاب لباس، تنها در شرایط بسیار محدود، از جمله موارد مربوط به ایمنی، نظم، سلامت یا اخلاق عمومی اعمال شود.
 
او توضیح داد که دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد از اعلامیه فرانسه مبنی بر ممنوعیت پوشیدن عبا در مدارس دختران آگاه است، اما در حال حاضر به دلیل شفاف نبودن طرح اعلام شده یا نحوه انجام این کار، نمی‌تواند با جزئیات اظهار نظر کند.
 
سخنگوی سازمان ملل گفت: دستیابی به برابری جنسیتی مستلزم شناخت موانعی است که زنان و دختران را از انتخاب آزاد باز می‌دارد و ایجاد محیطی که از تصمیمات آنها از جمله انتخاب لباس حمایت می‌کند.
 
هفته گذشته، وزارت آموزش فرانسه بیانیه‌ای در مورد گزارشی مبنی بر افزایش نقض سکولاریسم در مدارس منتشر کرد. در این متن آمده است که نقض سکولاریسم 150 درصد افزایش یافته است و در سال‌های اخیر دانش‌آموزان دختر و پسر از لباس‌هایی شبیه عبا استفاده می‌کنند. این وزارتخانه اعلام کرد که این امر با قانون سکولاریسم مصوب 2004 که نمادهای مذهبی در مدارس را ممنوع می‌کند، در تضاد است. فرانسه لباس بلند دختران به نام عبایه را نماد مذهبی می‌داند و در حال حاضر حجاب را در مدارس ابتدایی و متوسطه ممنوع کرده است.
 
تصمیم اخیر با استقبال سیاستمداران جناح راست این کشور از جمله اریک زمور و مارین لوپن روبرو شده است. از سوی دیگر ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپ افراطی فرانسه تسلیم‌ناپذیر نیز از این تصمیم ابراز تأسف کرد و گفت که آغاز سال تحصیلی به دلیل کشمکش‌های سیاسی ناشی از یک جنگ دینی تازه و پوچ دچار اختلال و تشویش شد.

ملانشون در توییتی در حساب کاربری خود در وب‌سایت اکس (توئیتر سابق) گفت: مایه تأسف است که می‌بینیم قطب‌بندی سیاسی بر بازگشت به مدارس، از طریق یک جنگ دینی تازه و پوچ و کاملاً ساختگی علیه یک سنت زنانه سایه افکنده است. وی پرسید: صلح مدنی و سکولاریسم واقعی چه زمانی در کنار یکدیگر جمع می‌شوند به جای اینکه موجب برانگیختن خشم‌ها شوند؟

 ماتیلد بانو، رئیس ائتلاف چپ در پارلمان هم تصمیم ممنوعیت عبا را به تمسخر گرفت و پرسید: پلیس پوشش در فرانسه تا کجا پیش خواهد رفت؟ 

کلمنتین اوتن، نماینده پارلمان فرانسه نیز خشم خود را از این تصمیم ابراز کرد و گفت: این مغایر با قانون اساسی و اصول بنیادین سکولاریسم بوده و برخاسته از تمایلات شخصی در نپذیرفتن مسلمانان است.

 همچنین عبدالله زکری، نایب رئیس شورای اسلامی فرانسه، ممنوعیت عبایه در مدارس فرانسه را محکوم کرد و از وزارت آموزش و پرورش فرانسه خواست تا متنی در توضیح انگیزه‌های این تصمیم صادر و مذهبی بودن این لباس را رد کند. 
 
انتهای پیام
captcha