نخستین واکنش زنان محجبه فرانسوی به ممنوعیت عبایه در مدارس
کد خبر: 4167663
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷

نخستین واکنش زنان محجبه فرانسوی به ممنوعیت عبایه در مدارس

تصمیم فرانسه برای ممنوعیت پوشیدن عبایه از سوی دختران مسلمان در مدارس دولتی، باعث شده این افراد با ترس و نگرانی به تحصیلات خود ادامه دهند. این کار دولت فرانسه محکومیت گسترده سازمان‌های حقوق بشری و مسلمانان در سراسر جهان را به همراه داشته است.

به گزارش ایکنا به نقل از The New Arab، این وب‌سایت در گزارشی به قلم تسنیم نظیر (Tasnim Nazeer) روزنامه‌نگار، نویسنده و سفیر فدراسیون جهانی صلح به موضوع ممنوعیت عبایه در مدارس فرانسه در سال تحصیلی جدید پرداخت.

در این گزارش آمده است: از ماه گذشته دولت فرانسه اعلام کرد که پوشیدن عبایه (مانتوی بلندی که زنان مسلمان می‌پوشند) در مدارس دولتی را ممنوع و ادعا کرده که پوشیدن این نوع حجاب، قوانین سکولاریسم (جدایی دین از سیاست) در محیط‌های آموزشی را زیر پا می‌گذارد.

گابریل آتال، وزیر آموزش ملی و جوانان فرانسه به شبکه تلویزیونی محلی این کشور TVF1 گفت: تصمیم گرفته‌ایم که دانش‌آموزان دیگر در مدارس عبایه نپوشند.

اتال در این گفت‌وگو مدعی شد که معتقد است که دین افراد نباید قابل شناسایی باشد.

با این حال، امیره دانش‌آموز 15 ساله از لیون، جنوب غربی فرانسه، می‌گوید که عبایه خود را همچنان می‌پوشد.

امیره به The New Arab  می‌گوید: این بخشی از هویت من است. عبایه، بخشی از وجود من است و می‌ترسم به زور آن را حذف کنند تا نتوانم تحصیل کنم، اما مصمم هستم که آن را کنار نگذارم. من سال حساس آموزشی را پشت سر می‌گذارم که آزمون خواهم داشت و این موضوع(ممنوعیت عبایه) در حال حاضر روی من تأثیر می‌گذارد.

این دانش‌آموز اضافه کرد: از رفتن به مدرسه احساس نگرانی و اضطراب می‌کنم، زیرا نمی‌دانم آیا مسئولان مدرسه از ورودم جلوگیری می‌کنند یا نه و اینکه ادامه پوشیدن عبایه چه عواقبی خواهد داشت.

بازگرداندن ده‌ها دانش‌آموز به خانه به دلیل پوشیدن عبایه

امیره تنها نیست، زیرا با شروع ترم جدید مدرسه از دوشنبه هفته گذشته، ده‌ها دختر برای پوشیدن عبا به خانه فرستاده شدند. بر اساس آمارهای رسمی، 298 دختر مسلمان عمدتاً 15 ساله و بالاتر با عبایه در مدارس حضور یافتند و 67 نفر از آنها پس از خودداری از درآوردن این لباس برای ورود به مدرسه به خانه فرستاده شدند.

امیره با بغض می‌گوید:‌ اگر این به خاطر سکولاریسم است، آیا همه ما نباید از حق اولیه آزادی انتخاب لباس خود برخوردار باشیم؟ برخی از دوستان من که عبایه می‌پوشند بسیار ناراحت هستند، برخی حتی احساس می‌کنند که باید از کشور مهاجرت کنند.

امیره می‌گوید: همه با ممنوعیت عبا موافق نیستند، بعضی از دوستانم از ادیان دیگر هم عصبانی هستند، به من می‌گویند پوشیدن لباس بلند چه اشکالی دارد؟ من احساس می‌کنم از طرف آنها هم حمایت وجود دارد.

یک سازمان به نمایندگی از مسلمانان  به بالاترین مقام قانونی فرانسه برای شکایت از اقدامات دولت درخواست رسمی ارائه کرده است. این درخواست به دنبال به چالش کشیدن ممنوعیت عبایه بوده و شکایت ارائه شده توسط اقدام برای حقوق مسلمانان(ADM) در حال حاضر در دست بررسی است.

لورا، مادر سه دختر و محجبه است. او احساس می‌کند که اقدام اخیر دولت فرانسه می‌تواند برای جوانانی مانند دخترانش مضر باشد.

او به The New Arab می‌گوید:‌ همه ما می‌دانیم که اسلام‌هراسی در فرانسه معضلی جدی است. اول ممنوعیت حجاب بود، بعد ممنوعیت برقع و حالا عبایه. دولت تحت پوشش سکولاریسم عمل می‌کند، اما این در واقع به معنای ایجاد تفرقه بیشتر و منزوی کردن دختران جوان مسلمان است.

ممنوعیت عبایه و مجوز به قلدری علیه مسلمانان در مدارس

سازمان ملل همچنین از تصمیم فرانسه برای ممنوعیت عبایه انتقاد و اعلام کرده است که بر اساس استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر، محدودیت‌های مربوط به مظاهر مذهب یا عقاید، از جمله انتخاب لباس، تنها در شرایط بسیار محدود، مانند به خطر انداختن نظم، سلامت، اخلاق یا امنیت عمومی مجاز است.

لورا معتقد است که سازمان‌ها و گروه‌های حقوقی بیشتری باید در سراسر جهان اعلام نظر کنند. او می‌گوید «دخترم بعد از اینکه به خاطر پوشیدن عبایه در مدرسه مورد تمسخر قرار گرفت گریه کرد و این نوع قلدری‌ها با سرکوب مسلمانان در فرانسه توسط دولت و مشغولیت آنها به لباس پوشیدن ما (زنان مسلمان) تقویت می‌شود.»

ترس، اولین واکنش زنان مسلمان فرانسوی به ممنوعیت عبایه در مدارس

 فاطمه، مادر یک دختر نوجوان و دو پسر که در پاریس زندگی می‌کنند هم مانند لورا همین احساس را دارد.

فاطمه گفت: دوره سختی برای ماست. دخترم عبایه می‌پوشد و این ممنوعیت باعث ایجاد مشکلات و اضطراب برای او  می‌شود. بسیاری از دختران مسلمان جوان با این موضوع درگیر هستند، زیرا از یک سو می‌خواهند از قوانین پیروی کنند، اما وقتی قوانین آنقدر تبعیض‌آمیز هستند، احساس می‌کنند که این ممنوعیت‌ها حقوق اولیه بشر را نقض می‌کند.

گابریل آتال، وزیر آموزش و پرورش فرانسه، نامه‌ای به خانواده‌های دخترانی که از برداشتن عبایه خودداری کرده‌اند، ارسال کرده و گفته است که سکولاریسم یک محدودیت نیست، آزادی است.

فاطمه ادامه می‌دهد: اگر این محدودیتی برای حقوق بشر نیست، نمی‌دانم چیست. دخترم نمی‌تواند تحصیلات خود را به خاطر پوشیدن عبایه ترک کند، اما این واقعیت غم‌انگیزی است که ما با آن روبرو هستیم. امیدوارم دولت این تصمیم را لغو کند. می‌دانم که فعالان در حال حاضر بیشتر در مورد این موضوع صحبت می‌کنند، اما کسی نمی‌داند که در آینده چه خواهد شد.

انتهای پیام
captcha