میزبانی چهل‌ساله مریم‌خانم از محفل قرآنی + عکس
کد خبر: 4175923
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران/1

میزبانی چهل‌ساله مریم‌خانم از محفل قرآنی + عکس

مریم انباردار، بانوی سالخورده و مادر جاویدالاثر شهید قاسم چرمگر، بیش از چهل‌ سال است که در یکی از جنوبی‌ترین محلات تهران محفل قرآنی برپا می‌کند.

مادر شهید قاسم چرمگربه گزارش ایکنا، نخستین آئین نکوداشت و تکریم بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران با عنوان «همایش اخلاق و معنویت» دوم آذرماه سال جاری از سوی مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه مؤسسه امام رضا(ع) با همکاری ایکنا، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی، رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و مؤسسه حضرت خدیجه(س) برگزار می‌شود.

جلسات قرآن و بیان مناقب اهل بیت ویژه بانوان، دهه‌های متمادی است که در کوچه‌ها و محلات به ویژه در شهر تهران دایر شده و می‌شود. شاید در دهه‌های قبل به دلیل سبک زندگی و نبود زندگی آپارتمان‌نشینی، امکان رفت و آمد آسان‌تر، نبود مشغله‌های مختلف خانواده و محدود بودن رسانه‌ها با اقبال بیشتری روبرو بود. بسیاری از ما از حضور در این محافل به همراه مادرانمان، که اغلب در خانه‌ها برپا می‌شد و حیاط خانه مملو از کودکان مشغول به بازی بود، خاطرات شیرینی داریم. این جلسات، هفتگی یا ماهانه برپا می‌شود و بسیاری اذعان دارند که حضور بانوان و کودکان در این جلسات در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی تأثیر داشته و اغلب مادرانی که فرزندان خود را با اشتیاق به جبهه‌های جنگ تحمیلی هشت‌ساله با بعثی‌ها می‌فرستادند از حاضران در این محافل انس با قرآن بودند. 


بیشتر بخوانید؛

نخستین آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن برگزار می‌شود + صوت


در این آئین از بیست نفر از فعالان این حوزه تجلیل خواهد شد. مریم انباردار، مادر بسیجی شهید جاویدالاثر قاسم چرم‌گر، به واسطه آن که سال‌هاست در محله خانی‌آباد تهران محفل قرآنی برگزار می‌کند، از تکریم‌شدگان این مراسم خواهد بود که در ادامه با او آشنا می‌شویم؛

مریم انباردار مادر شهید قاسم چرمگر

مریم‌خانم، 76ساله و مادر هفت فرزند، مبلغ و محفل‌دار قرآنی است. یکی از سه پسرش، که هر سه در دوران دفاع مقدس در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشتند، به فیض شهادت نائل آمده است. او که خانه‌اش در محله خانی‌آباد جنوبی، جنب مسجد الزهرا(س) واقع است با زبانی شیرین و ساده می‌گوید که متولد قم است و از 14سالگی به خانه شوهر رفته و سپس به تهران مهاجرت کرده‌اند.

از سال 61، که پسرش قاسم در جبهه شهید و جاویدالاثر شد، اقدام به برگزاری جلسات قرآنی کرده است، محفلی که بالغ بر چهل سال از عمر آن می‌گذرد.

مریم انباردار در جلسه قرآن

این مادر شهید به مدرسه نرفته است و به اصطلاح فقط سواد قرآنی دارد و می‌گوید که قرآن را از هشت‌سالگی نزد مادربزرگش فراگرفت و وقتی استعداد یادگیری قرآن را داشت به دنبال فرد یا مکانی بود که بتواند به طور جدی در فراگیری قرآن اهتمام ورزد. ازدواج و آمدن به تهران و شرکت در جلسات قرآن این امکان را برای او فراهم کرد تا روخوانی قرآن را به خوبی فراگیرد.

می‌گوید که قرائت با صوت را نیز فراگرفت، اما به دلیل مشغله فراوان در مورد همسرداری و نگهداری و تربیت هفت فرزند، آن را با جدیت دنبال نکرد. در حال حاضر او میزبان بانوان محله است که به حضور در چنین مجالسی علاقه‌مندند. خانه این بانوی سالخورده دو روز در هفته میزبان محفل قرآنی و معارفی است. شنبه‌‌ جلسه قرائت قرآن برپاست و چهارشنبه‌‌ با حضور یکی از خواهران مجتهد حوزه علمیه، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه خوانده و شرح داده می‌شود.

جلسه قرآن بانوان

جلسه قرآنی شنبه‌ صرفاً قرائت قرآن نیست و در آن آیات تلاوت‌شده تفسیر می‌شود و مریم‌خانم، معانی آیات را شرح و توضیحاتی را برای بانوان حاضر در جلسه بیان می‌کند.

جلسه قرآن بانوان

از نظر مادرِ قاسم که دیگر همدمی ندارد و همسرِ چشم انتظار بازگشت فرزندش را، سالهاست که از دست داده، استقبال از محفل قرآنی مطلوب است و می‌گوید در آپارتمان کوچکش، بیش از سی نفر شنبه هر هفته در این جلسه، که ساعت 10 صبح او آغوشش را برای پذیرایی از میهمانان باز می‌کند، گرد هم می‌آیند و اگر بعد از ظهرها برگزار شود، بر تعداد حاضران افزوده شود. اما چه می‌شود کرد که آپارتمان محدودیت‌هایی دارد. بعدازظهرها اغلب مردان همسایه، خانه هستند و باید ملاحظه زمان استراحت آنان را کرد.

جلسه قرآن

او می‌گوید که هر چند وقت به عنوان دیدار با خانواده شهید، گروه‌هایی به منزلشان آمده‌اند که برای تهیه فیلم و گزارش تصاویر شهید را دریافت کرده و برده‌اند و متأسفانه آن را به خانواده بازنگردانده و این موجب دلخوری این مادر شهید شده است.

گزارش از صدیقه صادقین

سجاد دبیریان

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha