تأسیس 3 مدرسه قرآنی جدید در نیروی دریایی آجا + صوت
کد خبر: 4208358
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
مدیر قرآن و عترت نداجا خبر داد:

تأسیس 3 مدرسه قرآنی جدید در نیروی دریایی آجا + صوت

ناخدایکم رضا اژدر گفت: نخستین مدرسه قرآنی در راستای بحث تخصصی حفظ قرآن در میان کارکنان پایور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران سال گذشته تأسیس شد و پس از ماه رمضان علاوه بر آغاز به کار یک مدرسه قرآنی در پایگاه دریایی بوشهر، در سال جدید هم شاهد تأسیس سه مدرسه قرآنی دیگر خواهیم بود.

نداجاناخدایکم رضا اژدر؛ مسئول مرکز قرآن، عترت و نماز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: از جمله اولویت‌های تخصصی ما در این مرکز، تربیت حافظان قرآن کریم است که در قالب طرح رهپویان وحی آن را پیگیری و به مناطق ابلاغ کردیم تا بتوانیم به نقطه ایده‌آلی برسیم. البته یکی از برنامه‌های مستمر در قالب این طرح ارزیابی و نیز شناسایی حافظان قرآن انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با اجرای نهمین مرحله این طرح که ماحصل تلاش دوساله همکاران بوده است، توانستیم به چشم‌اندازی که مورد نظر بود، برسیم، گفت: سه شاخص را مبنای کار خود در اجرای این طرح قرار دادیم که تحقق این چشم‌انداز به عنوان اولویت اول و جذب نوحافظان به ویژه در مناطق جنوبی که تمرکز نیروی دریایی در این مناطق است به عنوان اولویت دوم و ارتقای محفوظات قرآنی به عنوان اولویت سوم در آن مورد نظر است. خوشبختانه با تأکید بر شاخص سوم، بخش قابل توجهی از حافظان قرآن کریم توانستند محفوظاتشان را ارتقا دهند و توانستیم به صورت گسترده از آنها تکریم کنیم تا انگیزه‌ای برای تداوم حفظ قرآن کریم فراهم شود.

کد

اژدر تصریح کرد: در بحث تخصصی حفظ قرآن کریم نخستین مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن ویژه کارکنان پایور در سطح نیروی دریایی تأسیس شده و به عنوان یک الگو در سطح نیروهای مسلح شناخته شد و با نامگذاری این مدرسه به نام «ثقلین» موفق به تربیت 30 حافظ قرآن در مدت یک سال شدیم که بر مبنای توانمندی افراد شرکت‌کننده در آن، میانگین حفظ  از 15 جزء تا حفظ کل را در آن شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف از تأسیس چنین مدرسه‌هایی تربیت حافظان قرآن در گستره متفاوت مأموریتی این نیروی در آب‌های آزاد است، گفت: پیگیری تأسیس این‌گونه مدارس نیز در پایگاه‌های دیگر هستیم که نخستین آن در پایگاه دریایی بوشهر خواهد بود که بعد از ایام ماه رمضان شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

مسئول مرکز قرآن، عترت و نماز نیروی دریایی آجا تأکید کرد: به غیر از افتتاح این مدرسه در پایگاه دریایی بوشهر، سه مدرسه قرآنی دیگر را نیز در شرف تأسیس هستند که مقدمات اولیه آنها فراهم شده و شامل مدرسه قرآنی «المهدی» در منطقه یکم دریایی استان هرمزگان، مدرسه قرآنی «کوثر» در مرکز آموزش‌های دریایی رشت و مدرسه قرآنی «شهدای کوهک» در مجموعه ستاد نیروی دریایی هستند.

 

کد

وی در مورد نحوه عملکرد این مدارس قرآنی گفت: این مدارس تخصصی آموزش حفظ قرآن و مفاهیم به این شکل است که همکاران شرکت‌کننده به مدت 9 ماه تا یک سال با اشتغال در آنها، از فضای کاری و امور تحت مسئولیت خودشان فارغ شده و تحت آموزش دوره‌های تخصصی این مدارس قرار می‌گیرند تا پس از سپری شدن این دوره‌های آموزشی به عنوان یک عنصر قرآنی در مراکز تخصصی آموزشی فراخوانده شده و به نوبه خود به تربیت قرآن‌آموزان بپردازند. البته شرط ورود به این مدارس نیز انجام مجموعه‌ای از پایش‌ها و آزمون‌هایی است تا در صورت قبولی در آنها مجوز حضور در این مدارس را پیدا کنند و معمولاً  کارکنان جوان پایور این نیرو که غالباً زیر 25 سال سن دارند و شرایط یادگیری و یاددهی بهتری نسبت به باقی نیروها را دارا هستند در این مدارس حضور پیدا می‌کنند. فعالیت آنها در این مراکز ضمن آنکه برای آنها آموزش خدمت محسوب می‌شود و از سوی مراکزی همچون عقیدتی ـ سیاسی ارگان خود و ستاد ارتش برای آنها امتیازات انگیزشی نیز به همراه خواهد داشت.

اژدر ادامه داد: در حوزه آموزش عمومی قرآن کریم، یکی از دغدغه‌های ما تسری دادن این آموزش‌ها بوده است که به این خاطر در قالب طرح قرآنی «تسنیم» سعی کردیم تا سه‌شنبه‌های قرآنی که در مجموعه ارتش و به ویژه نیروی دریایی دنبال می‌شود هدفمندتر اجرا کنیم و طی آموزش عمومی قرآن در سطح فرماندهان و کارکنان پایور و وظیفه طرح درس‌هایی را تدوین و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در اختیار اساتید قرار گیرد. ضمن آنکه آزمون‌های منسجمی را نیز به شکل فصلی برگزار می‌کنیم که توفیق در این آزمون‌ها مبنای ما برای تجلیل از همکاران است تا برای آنها به منظور تداوم و پویایی بیشتر در حوزه آموزش‌های قرآنی انگیزه‌ای مضاعف را ایجاد کند.

وی گفت: در حوزه‌های معارفی از جمله ابتکارات خاصی که در نیروی دریایی شکل گرفته بحث قرارگاه‌های فرهنگی انتظار است که در این راستا در قالب تعامل صورت گرفته با مجموعه‌های همسو، در کوی‌های سازمانی نیروی دریایی ارتش، قرارگاه‌های تخصصی با محوریت آشنایی خانواده‌ها با تعالیم انتظار و مهدویت شکل گرفته است که فعالیت‌های خوبی نیز در آنها جاری است.

اژدر اظهار کرد: از اقدامات معارفی دیگر صبحگاه‌‌های معارفی است؛ از آنجا که در مجموعه‌های نظامی معمولاً یک روز در هفته صبحگاه نظامی دایر است در یک رویکرد فرهنگی و معنویت‌محور تصمیم به آن گرفیتم که یک روز در ماه که معمولاً یکشنبه‌های ابتدایی هر ماه است، آن را به صبحگاه معارفی اختصاص دهیم که براین اساس با هماهنگی‌های صورت گرفته با مراکز دانشگاهی و حوزوی با حضور اساتید دوره‌های تعالیم معارفی در عموم مساجد مناطق و پایگاه‌ها یکپارچه برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha