حضرت زهرا(س) اوج کمال انسانی است
کد خبر: 2925793
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴
آیت‌الله صفایی بوشهری؛

حضرت زهرا(س) اوج کمال انسانی است

گروه سیاسی: نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام‌‌‌‌‌ جمعه بوشهر گفت: نور یعنی کمال و حضرت زهرا(س) اوج کمال انسانی و آن نور اتم است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، مراسم شهادت قرّة العین المصطفی(ص) حضرت فاطمه زهرا(س) شب گذشته، 12 اسفند از سوی مدرسه علمیه الزهرا(س) بوشهر و حوزه مقاومت بسیج خواهران کوثر و با مشارکت موسسه فرهنگی تفریحی شهرداری بوشهردر محل مصلای نمازجمعه مرکز استان با تلاوت قرآن کریم توسط سید حامد ابطحی آغاز شد و سپس زیارت حضرت فاطمه زهرا(س) با نوای حجت الاسلام حسین زاده ادامه یافت.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام‌‌‌‌‌ جمعه بوشهر در این آئین ضمن تسلیت ایام فاطمیه بیان کرد: فاطمه و زهرا دو اسم مشهور حضرت ام ابیها(س) است که هر دو نام آسمانی و به انتخاب خود ذات اقدس الهی هستند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان در ادامه تصریح کرد: کلمه فاطمه به معنای مصون و محفوظ است و این نام، نشان از یک عظمت دارد و بی مسمی و بی علت نیست، اگر خداوند بر اساس حکمت برای چیزی نامی را انتخاب می کند، حتما در آن نکته ای است و وقتی نام حضرت فاطمه را می گذارد، یعنی اینکه نکته و عظمتی در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: این نام کاشف از این است که راه فاطمه راه بهشت و کمال است و طریق غیر از ا ابتذال و انحراف و عذاب است.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه نام دیگر این بزرگ بانوی عالم، زهرا یعنی تابان، فروزان و نورانی است، اظهار کرد: وقتی که وجود مبارک حضرت زهرا(س) در آسمان تجلی یافت، چنان این وجود نورانی بود که این نور تمام آسمان را فرا گرفت و فرشتگان مبهوت این نور شدند و این نشان می دهد که نام زهرا نور است و جامعه به نورش هدایت می شود.

صراط زهرا(س) صراط نجات است

استاد درس اخلاق در قرآن کریم اذعان کرد: نور یعنی کمال و حضرت زهرا(س) اوج کمال انسانی و آن نور اتم است، یعنی مردم را به سمت کمالات و سیره و صراط حضرت زهرا(س) راهنمایی کنید، چرا که صراط زهرا(س) صراط نجات است.

حضرت صدیقه الشهیده (س) طلوع امامت و شکوه و بلندای هدایت است

امام جمعه بوشهر افزود: اگر حضرت صدیقه الشهیده (س) نبود، از پیامبر(ص) و اسلام، نام و نشانی باقی نمی ماند و این حضرت، واسطه فیض استمرار نبوت، طلوع امامت و شکوه و بلندای هدایت است و خداوند این وجود مبارک و مایه صیانت و هدایت بشریت را کوثر خوانده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر خاطر نشان کرد: اعراب جاهلی و بسیاری از دشمنان پیامبر(ص) به جهت اینکه آن حضرت فرزند پسری نداشته است، در جلسات و محافل به پیامبر طعنه زده و ایشان را ابتر، یعنی مقطوع النسل می خواندند، ولی خداوند در مقابل این افکار به پیامبر حضرت فاطمه(س) با همه کمالات و عظمت را عطا کرد تا آن افکار جاهلی را نفی کند و در شان حضرت زهرا، سوره کوثر را نازل کرد و در آن پیامبر را کامل و دشمنان او را ناقص خواند.

این استاد تفسیر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: برخی کوثر را خیر کثیر می گویند و 26 معنا مثل حوض کوثر در آخرت، اصحاب، پیروان، علماء، قرآن، نبوت، توحید، اسلام، حکمت، فضائل و مثل این را برای کوثر بیان کرده اند، اما اگر به شان نزول این سوره توجه کنیم، می بینیم که مراد از کوثر، حضرت فاطمه(س) است.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه کوثر در لغت به معنای شی کثیرالخیر است، تصریح کرد: اما منظور از این شی کثیرالخیر در این جا حضرت زهرا(س) است، چون وقتی این سوره نازل شد که دشمنان رسول خدا او را ابتر می گفتند.

وی ادامه داد: خداوند بعد از اینکه به پیامبر می گوید در مقابل ابتر بودن دشمنانت ما به تو کوثر را عطا کردیم که نسلت از او ادامه پیدا می کند، به پیامبر می گوید نماز شکر بخوان که خدا به تو این دختر را داده است و این چنین شکرگذار خدا باش که دشمنان تو دیگر نام و نشانی ندارند، در هیچ جای قرآن به جز سوره کوثر، خداوند به پیامبر نگفته است نماز شکر بخواند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر اذعان کرد: امروز ابوجهل ها و ابوسفیان ها و کسانی که در مقابل پیامبر صف آرایی می کردند، به زاله دان تاریخ پیوسته اند، اما نام و نشان حضرت زهرا(س) و پیامبر و نسل ایشان اینچنین باعزت و دائمی در تاریخ ماندگار شده است.

آیت الله صفایی بوشهری خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن هرکجا که مساله ای کوچک یا توحیدی باشد، کلمه «من» و هر کجا که مساله مهم و تشریفات و عظمتی در بحث باشد، کلمه «ما» را به کار برده است و در سوره کوثر نیز می گوید ما به تو کوثر را عطا کردیم.

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه استان بوشهر با اشاره به اینکه نور حضرت زهرا(س) هدایتی برای بشریت است، افزود: در آخر، فرزندش مهدی(عج) جهان را پر از عدل و داد و جامعه را دارای ایمان و تقوا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: حضرت مریم سیده النساء، یعنی سرور زنان عالم و دوران خودش است، اما حضرت زهرا(س) سیده النساءالعالمین یعنی سرور زنان همه جهانیان و هردو عالم است.

یادآور می شود، مراسم سوگواری و سخنرانی دهه اول فاطمیه با مرثیه خوانی ذاکر اهل بیت (ع) سید محمدصادق هاشمی خاتمه یافت.

برای دیدن گزارش تصویری مراسم « سیده النساءالعالمین » کلیک کنید.

captcha