ماه رمضان؛ بهترین زمان برای اصلاح مزاج
کد خبر: 3967150
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵

ماه رمضان؛ بهترین زمان برای اصلاح مزاج

دبیر انجمن تغذیه سالم استان بوشهر بااشاره به تأثیرات مثبت روزه بر بدن انسان گفت: یکی از سفارش‌های مکرر اهل بیت(ع) و منابع طب اسلامی، مصرف روزانه تنها دو وعده غذایی است.

ماه رمضان؛ بهترین زمان برای اصلاح مزاجماه مبارک رمضان ارزشمندترین مقطع زمانی در طول سال است که خداوند روزه گرفتن را بر مسلمانان واجب کرده است و بر اساس احادیث نبوی هر عبادت در این ماه ثواب هفتصد برابر نسبت به سایر ماه‌ها را دارد. اوج این عظمت را می‌توان در شب قدر مشاهده کرد که قرآن آن را برتر و بهتر از هزار ماه دانسته است و از آنجایی که رژیم غذایی و سبک زندگی افراد در این ماه مبارک دچار تفاوت‌هایی با ماه‌های دیگر می‌شود سؤالات متعددی در این زمینه اذهان افراد را درگیر می‌کند. از این رو خبرگزاری ایکنا از بوشهر  گفت‌وگویی را با حمیدرضا جعفری، پزشک طب اسلامی و دبیر انجمن تغذیه استان انجام داده است.

ایکناـ از نظر طب اسلامی، روزه‌داری چه فوایدی برای بدن دارد؟ 
 
در اسلام حتی در غیر ماه مبارک رمضان صرف دو وعده غذا توصیه شده است و اهل بیت(ع) ما می‌فرمایند «نهار بدن را خراب و فاسد می‌کند». یعنی باعث اختلال در کار گوارش و قلب و سایر اعضای بدن می‌شود و لذا بسیاری از بیماری‌ها نتیجه خوردن نهار است و حتی باعث کدری پوست بدن و به ویژه پوست صورت می‌شود از همین رو به نظر می‌آید ماه مبارک رمضان، بهترین زمان برای اصلاح مزاج و حذف وعده نهار است.
 
ایکناـ با توجه به اینکه والدین به علت ضعف قوای جسمانی فرزندان، مانع از روزه‌داری آنان می‌شوند، نظر طب اسلامی برای تقویت بنیه فرزندان چیست و چه رژیم غذایی را پیشنهاد می‌کند؟
 
سن روزه‌دار همان سنی است که در متون دینی وارد شده ولی از بعد تقویت جسمی و جلوگیری از ضعف می‌توان از سویق جو و گندم و یا سنجد استفاده کرد.
 
ایکناـ آیا از منظر طب اسلامی، روزه‌داری باعث بالا رفتن ریسک ابتلا به کرونا می‌شود؟
 
در متون و منابع طب اسلامی گفته شده، حذف نهار و روزه گرفتن سبب سلامتی است. پس بدنی که سالم باشد قدرت مقابله با هر نوع میکروب و ویروس از جمله کرونا را دارد ولی پرخوری یعنی بیماری و لذا بدنی که بیمار است در مقابل هر بیماری‌ آسیب‌پذیر است از جمله کرونا. این‌گونه نیست کسی احساس گرسنگی کند ضعیف است بلکه پر بودن همیشگی معده به معنای بیماری است و باعث بیماری می‌شود.
 
ایکناـ طب اسلامی چه رژیم غذایی را برای وعده  افطار پیشنهاد می‌کند؟
 
از نظر طب اسلامی، نخستین و بهترین ماده خوراکی هنگام گشودن روزه، ‌خوردن کمی نمک است. حضرت علی(ع) نیز همیشه با نمک افطار می‌کرد. نمک باعث روان شدن اخلاط اربعه یعنی صفرا، بلغم، سودا و خون در بدن می‌شود و بهتر است حداقل تا یک دقیقه پس از خوردن نمک چیزی نخورید. زمان افطار از خوردن غذاهای چرب یا شور و همچنین زولبیا و بامیه که شیرینی صنعتی هستند خودداری کنید. زولبیا و بامیه که به طور معمول با روغن‌های مانده درست می‌شوند باعث ترشی معده می‌شوند. پرهیز از خوردن غذاهای پخته شده نیز در این وعده توصیه می‌شود.
 
بهترین موادی که زمان افطار می‌توان از آنها استفاده کرد عبارتند از نمک، نان سبوسدار، خرمای خشک (زرد) به دلیل آنکه سودای کمتری به نسبت خرمای سیاه دارد، عسل، شیره انگور،‌ ارده‌شیره، پنیر و گردو یا پنیر و سیاهدانه،‌ کاچی یا حلوایی که با شیره انگور طبخ شده باشد یا با عسل، نان و پنیر و سبزی، نان و پنیر و گردو و از این قبیل. اگر چه کاچی و حلوا طبخ‌شدنی هستند اما جزو غذاهای سبک محسوب شده و در صورتی که با روغن حیوانی پخته شوند بهتر است. سویق عدس برای جلو گیری از تشنگی بسیار مفید است.
 
ایکناـ طب‌اسلامی، چه افرادی را از روزه داری منع می‌کند؟
 
فقط کسانی که دارای بیماری صعب‌العلاج که ضعف جسمی دارند از روزه منع می‌شوند و یا بانوان باردار و شیرده در صورتی که شیرش کفاف نوزاد ندهد؛ البته روزه برای بسیاری از بیماری ها مفید است از جمله دیابت و مشکلات گوارشی.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha