تشکیل ۴۰ «پویش خانگی قرآن» رضوی در نداجا بوشهر + عکس
کد خبر: 4105635
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
به شکرانه بارش باران در بوشهر؛

تشکیل ۴۰ «پویش خانگی قرآن» رضوی در نداجا بوشهر + عکس

طی مراسمی به شکرانه بارش باران اولین طرح «پویش خانگی قرآن» رضوی به‌همت بانوان بوشهری و به‌منظور گسترش شبکه خادمیاران قرآنی رضوی، امروز ۱۸ آذرماه، در ۴۰ باب از منازل نداجا بوشهر برگزار شد.

تجلیل از ۴۰ خادمیار قرآنی در نیروی دریایی ارتش

به گزارش ایکنا از بوشهر، اولین طرح «پویش خانگی قرآن» رضوی با مدیریت نسترن رحیمی‌رضایی در راستای گسترش شبکه خادمیاران قرآنی رضوی و به شکرانه بارش باران و توسعه فعالیت‌های قرآنی جامعه قرآنیان ولی‌عصر(عج) مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت طاهای بوشهر، امروز ۱۸ آذرماه، با حضور بانوان کارکنان نداجا در محل ۴۰ باب از منازل نیروی دریایی ارتش بندر بوشهر برگزار شد.

زهرا کشاورزنیا، مسئول طرح ملی شباب‌الرضا(ع) در آیین راه‌اندازی ۴۰ پویش خانگی قرآن» رضوی در نداجا بوشهر، با اشاره به اینکه مادامی که تمامی کارها و فعالیت‌هایمان برای دستیابی به رضایت پروردگار منان باشد اجر و پاداش این نیات خیر همیشگی در زندگی‌مان جاری و ساری خواهد شد، اظهارکرد: برگزاری محافل جزءخوانی و تلاوت قرآن کریم و مجالس روضه‌خوانی در خانه‌های شخصی ویژه افراد خانواده و نمازخانه‌های مراکز آموزشی و اداری ویژه محصلین و شاغلین، که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، موجب نورانیت‌بخشی و امنیت پایدار ادراکی و عقیدتی می‌شود و در این خصوص به رشد ارکان شخصیتی، اجتماعی و خانوادگی کمک می‌کند، و همچنین نیز باعث می‌شود که انسان‌ها از پلیدی‌ها و ناملایمات دنیوی ایمن بمانند.

ضرورت نهادینه‌سازی و ترویج فرهنگ وقف

کشاورزنیا در ادامه با بیان این مطلب که هر فرد ایرانی در نهاد خانواده می‌تواند یک واقف در امور توسعه فعالیت‌های قرآنی باشد، گفت: هر فرد خردسال و بزرگسالی می‌تواند هم وقت خود را در اجرای فعالیت‌های قرآنی و نیات ارزنده وقف نماید و هم می‌تواند با پرداخت وجوهات نقدی و غیرنقدی در طول سال به اندازه وسع مالی و نیت حسنه، نام خود را در لیست واقفین قرآنی به ثبت برساند.

مسئول طرح ملی شباب‌الرضا(ع) استان بوشهر بیان کرد: خدمت خالصانه و صادقانه به ساحت کلام‌الله و آل‌الله(ع) مایه امنیت و شفاعت انسان‌های موحد در دنیا و آخرت می‌شود.

وی سنت حسنه وقف را یکی از سنت‌های پسندیده و صدیقه جاریه جاودانه خواند و عنوان کرد: آستان قدس رضوی بزرگ‌ترین سازمان موقوفاتی‌ جهان اسلام است و هم‌اکنون بیش از یک‌هزار سند و مدرک وقف در این آستان مقدس وجود دارد. اگر چه از دوران قبل از صفویه هیچ سندی مبنی بر وقف املاک و اموال غیرمنقول باقی نمانده، اما موقوفات دوره صفویه حدود ۴۰ درصد موقوفات این آستان مقدس را شامل می‌شود. احیای موقوفات پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در تمامی فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی، خدمت‌رسانی متعهدانه، پزشکی و درمانی، جهادی و اجتماعی این مجموعه در عرصه خانواده نمایان است.

این فعال فرهنگی و رسانه‌ای در ادامه افزود: خدمت به زائران، همواره یکی از مهم‌ترین رسالت‌های آستان قدس رضوی بوده و هست. در این بین سهم واقفان خیراندیش قابل توجه بوده و بیش از ۵۷ واقف نیکوکار بخشی از اموال و درآمد خود را به این امر از جمله تهیه البسه، پاپوش، زاد و توشه، هزینه برگشت به وطن، هزینه زائران پیاده، هزینه درمان آنان، کمک به مستحقین و زائران فقیر و... اختصاص داده‌اند که از آن جمله می‌توان به موقوفه سید‌لطیف شاه‌حسینی در سنه ۹۴۰ قمری اشاره کرد که درآمد رقباتی را برای مصارف زائران و در راه ماندگانی که قصد سفر به آستانه متبرکه حضرت ثامن الحجج(ع) را داشته‌اند، قرار داده است. مرحوم امیرحسین خان نظام‌الدوله نیز در عصر قاجار در سنه ۱۲۹۱ قمری رقباتی را به‌منظور زائران هشتمین پیشوای شیعیان حضرت امام رضا(ع) وقف کرده است.

مسئول طرح ملی شباب‌الرضا(ع) استان بوشهر بر نهادینه‌سازی و ترویج فرهنگ وقف در سطح جامعه و خانواده‌ها را یک ضرورت مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: دارالسیاده از قدیمی‌ترین رواق‌های روضه منوره است که در غرب و جنوب‌غربی حرم مطهر امام رضا(ع) و از شمال به جنوب امتداد دارد. نام‌گذاری این رواق به دارالسیاده از آن جهت است که از قدیم محل اجتماع سادات و منسوبان به خاندان حضرت علی(ع) بود. رواق دارالسیاده از بناهای گوهرشاد، همسر شاهرخ تیموری است که در اوایل قرن نهم ساخته شده است. این رواق از لحاظ هنر کاشی‌کاری و کتیبه‌ای، مجموعه‌ای از هنرهای تزئینی، معماری و هنرهای دستی و گویای نبوغ ایرانیان در انواع هنرها است. در سال ۱۳۷۵ هجری شمسی قسمتی از شمال دارالسیاده به مسجد بالاسر افزوده شد تا زائران بیشتری بتوانند در آن محل که به مسجد بالاسر اتصال دارد، از فیض نماز زیارت بهره‌مند شوند. دارالسیاده از جنوب به مسجد گوهرشاد، از شرق به راوق دارالحفاظ و از غرب به رواق بزرگ دارالولایه مرتبط است.

تجلیل از ۴۰ خادمیار قرآنی در نداجا بوشهر

یادآور می‌شود، در پایان بعد از قرائت زیارت عاشورا و دعای ندبه، به ۴۰ بانوی برگزار‌کننده طرح «پویش خانگی قرآن» رضوی در نداجا بوشهر با اعطای بسته‌های متبرک بارگاه امام رضا(ع) از سوی زهرا کشاورزنیا، مسئول طرح ملی شباب‌الرضا(ع) و مدیرعامل مؤسسه پیوند سبز استان بوشهر تجلیل شد.


سیده‌فردوس رضوی 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha