مسئولان فرهنگی با نوآوری محافل قرآنی را در تمامی محلات جریان‌سازی کنند
کد خبر: 4123151
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲

مسئولان فرهنگی با نوآوری محافل قرآنی را در تمامی محلات جریان‌سازی کنند

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل به تبیین ویژگی‌های جامعه قرآنی پرداخت و گفت: از مسئولان و متولیان فرهنگی و مذهبی می‌خواهیم تا با ابتکار و نوآوری محافل قرآنی را در همه محلات جریان‌سازی کنند.

رضا محمدپور معاون قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، مهدی طاهری، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، ۳۰ بهمن‌ماه، در جلسه بررسی مشکلات قرآنی در اردبیل اظهار کرد: اوّلین کاری که انسان‌های برگزیده پس از دست‌یابی به قدرت انجام می‌دهند این است که معنویات را در جامعه رواج داده و عدالت را در همه زمینه‌ها حاکم می‌کنند، از آنجا که قرآن در رأس تمام معنویات قرار دارد امیدوارم توسعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآن کریم در جامعه سرلوحه برنامه‌های مسئولان نظام شود.

وی به حوزه مطالعات قرآن محور اشاره کرد و گفت: شناخت قرآن یا «قرآن شناخت»، مکانیسم فهم و راهیابی به محتوای قرآن و معارف قرآن کریم از جمله مهمترین محورهای مطالعاتی در حوزه قرآن پژوهی هستند.

طاهری در ادامه سخنان خود به زیر ساخت‌های باور به قرآن در جامعه اشاره کرد و گفت: مباحثی از قبیل اصل وحی، نزول قرآن بر پیامبر، چگونگی نزول وحی بر پیامبران و اعجاز قرآن از جمله مباحث زیربنایی جامعه قرآنی است.

وی به مباحث تاریخی نیز اشاره کرد و گفت: جمع، تدوین و نگارش قرآن در زمان پیامبر اکرم(ص) و سپس پا بر جاماندن، تحریف نشدن و مصون ماندن این کتاب از هرگونه آسیب و تحریف، از مسایلی است که جنبه تاریخی است که باید مورد توجه قرآن پژوهان قرار گیرد.

معاون قرآن وعترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل به نورانیت جامعه اشاره کرد و گفت: نورانیت در خود فرد قرآنی است و بعد از آن خانه آن شخص نورانی میشود. خانه که نورانی شد، محله نیز که در آن زندگی میکنند به برکت حفظ قرآن نورانی می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر فرهنگ قرآنی در جامعه نفوذ پیدا کند و اخلاق جامعه قرآنی شود، دیگر توطئه‌های شیطان بزرگ آمریکا بی اثر خواهد بود.

طاهری با بیان اینکه قرآن باید در بطن زندگی همه قرار گیرد، گفت: همه باید احساس نیاز به آموزش بیشتر قرآن کریم را در خود ایجاد کنند تا با انس با قرآن کریم به مراحل بالاتر برسند. 

وی یکی از راه‌های عملی کردن آموزه‌های قرآنی در زندگی جوانان را آشنایی آنان با قصص قرآنی عنوان کرد و گفت: داستان‌های قرآن کریم قدرت درک و استخراج جوانان را افزایش داده و وی را به تفکر  وا می‌دارد.

این فعال قرآنی به مشکلات جامعه امروز اشاره کرد و گفت: مشکل فعلی ما این است که کمتر به اخلاق قرآنی توجه می‌کنیم وقتی اعتقادات بر اساس این اخلاق شکل نگیرد، زمینه لغزش و خطا ایجاد می‌شود.

وی از مسئولان و متولیان فرهنگی و مذهبی خواست تا با ابتکار و نوآوری محافل قرآنی را در همه محلات جریان‌سازی کنند تا نوجوانان با بهره‌مندی از درس‌های قرآن کریم ضمن تربیت قرآنی با بصیرت الهی از گردنه‌های پرپیچ و خم عصر حاضر عبور و در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی در جهان ایفای نقش کنند.

انتهای پیام
captcha