بررسی نرخ کاهش رشد جمعیت در نشست «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»
کد خبر: 4065802
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۶

بررسی نرخ کاهش رشد جمعیت در نشست «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»

چهارمین نشست «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» با محوریت اجرایی شدن نقشه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، علل عدم افزایش نرخ رشد جمعیتی و حمایت از باروی زوجین جوان برگزار شد.

به گزارش ایکنا از بوشهر، چهارمین نشست «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» در شهرستان تنگستان، ۳۱ خردادماه، در راستای افزایش جوانی جمعیت به بررسی و علل کاهش نرخ رشد جمعیت پرداخت.

روستانشینی ۷۰ درصدی در تنگستان 

احمد لطفی، رئیس شورای تأمین و فرماندار شهرستان تنگستان، در این نشست با اعلام اینکه بیش از ۷۰ درصد جمعیت این شهرستان روستانشین هستند، گفت: دهیاران و شوراهای برای حمایت بیشتر از فرزندآوری خانواده‌ها جهت تغییر سبک زندگی در روستاها همکاری کنند.

وی با بیان اینکه نیاز است کارشناسان حوزه بانوان خطرات عدم فرزند‌آوری را به زنان گوشزد کنند، اظهار کرد: با توجه به اینکه زنان، پایه کار در خانواده هستند، باید نگاه خانواده‌ها جهت فرزندآوری تغییر کند.

فرماندار تنگستان با بیان این مطلب که در دولت سیزدهم بسته‌های حمایتی جهت فرزند‌آوری به‌منظور پشتیبانی و حل مشکلات ناباروری خانواده‌‌های مبتلا از سوی سازمان‌های پزشکی و ادارات متولی فراهم شده است که باید پیگیری این مهم در دستور کار دفتر امور بانوان فرمانداری این شهرستان قرار گیرد، تأکید کرد: امر پیشگیری از معضل طلاق و فروپاشی نهاد خانواده باید توسط مددکاران و مشاوران اجتماعی دنبال شود.

حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان خانواده‌محور 

رقیه زنگنه‌نژاد، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر نیز در این نشست تصریح کرد: در استان بوشهر بالغ بر هزار و ۸۳۴ فقره تسهیلات فرزندآوری با اعتباری بالغ ۸۰۰ میلیارد ریال تا اوایل خردادماه سال جاری در راستای حمایت از افزایش جمعیت پرداخت شده است. 

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر در ادامه بیان کرد: افتخارآفرینی‌ها و دستاوردهای امروز کشورمان، مرهون مجاهدت‌ها و حماسه‌های نیروهای مجرب انقلابی، تجربه‌آموزی از پیشکسوتان فرهیخته و استفاده از ظرفیت منابع انسانی جوان و کارآمد در عرصه‌های اقتصادی، علمی، امنیتی، فرهنگی و نظامی است. 

وی بیان کرد: نرخ باروری در حال حاضر 1.4 درصد است و به هر خانواده یک سهم در بحث فرزندآوری اختصاص می‌یابد که نیاز است در این ساختار تغییراتی جهت رشد جمعیت ایجاد شود؛ البته اسناد سیاست‌های کلی نظام مبتنی بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در همین راستا تاکید و تبیین شده است. 

مشاور امور بانوان استاندار بوشهر با تأکید بر اینکه تنها ترویج فرزندآوری نمی‌تواند برای حمایت از جوانی جمعیت کارساز باشد، افزود: افزایش نرخ جمعیتی با اجرای طرح‌های تسهیل ازدواج آسان و موفق و ایجاد شرایط مناسب برای اشتغال، مسکن و درمان ناباوری جوانان نیز ضروری است.

وی بیان کرد: برای رشد جمعیت طی این سال‌ها با افق آینده‌نگری تلاش شده تا با استفاده از مبانی علمی و راهبردی نهاد‌های دولتی و مردم‌نهاد و اندیشکده‌های علمی و پژوهشی، کارها را در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به پیش ببریم و برنامه‌ریزی کنیم. 

اسکندر پاسالار، مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در این نشست با عنوان این مطلب که میانگین سنی جمعیت در استان بوشهر در رده ۱۵ تا ۶۴ سال است که حدود ۷۰ درصد جمعیت استان در این نمودار جوانی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: کاهش نرخ رشد جمعیت در استان بوشهر نگران کننده است. 

وی با اشاره به هشدارهای مکرر رهبر معظم انقلاب در خصوص خطرات و آسیب‌های کاهش رشد جمعیت، بیان کرد: گفتمان در حوزه‌های رشد جمعیتی کشور وظیفه همه است؛ امروزه در شرایطی قرار داریم که هر کس باید به سهم خود، زمینه و بستر لازم برای رشد سریع جمعیت کشور را فراهم کند. 

این‌ مقام مسئول با تحلیل اینکه امروز اغلب والدین به سمت داشتن یک یا دو فرزند پیش می‌روند که این موضوع روند رشد جمعیت کشور را با کندی روبرو خواهد کرد، تصریح کرد: در صورتی که روند رشد جمعیت حال کشور به همین وضع پیش برود، در ۲۰ سال آینده فرزندان از داشتن از عمه، خاله و عمو محروم خواهند بود.

پاسالار تغییر الگوی باروری و افزایش زمان ازدواج تا فرزندآوری در خانواده‌ها را از آسیب های جمعیتی دانست و بیان کرد: در زمان‌های گذشته زوجین در سال‌های اوایل ازدواج اقدام به فرزندآوری می‌کردند ولی در حال حاضر زمان فرزند‌آوری در اغلب خانواده‌ها افزایش یافته است. 

نرخ کاهش رشد جمعیت در چهارمین جلسه «حمایت از خانواده جوانی جمعیت» شهر اَهرَم بررسی شد

وی با بیان اینکه اگر نظام سیاست‌گذاری جمعیتی در کشور مطابق با اسناد راهبردی سیاست‌های کلی نظام اصلاح نشود با بحران مواجه خواهیم شد، افزود: امروز نرخ باروری در استان بوشهر نسبت به میانگین کشوری قدری پایین‌تر است. 

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر افزود: برای اینکه جمعیت فعلی حفظ شود و جمعیت کشور جوان بماند، باید میزان فرزندآوری ۲‌.۱ باشد و اگر هم قرار است جمعیت رو به رشدی در کشور داشته باشیم، باید رشد جمعیت در کشور  ۲.۵ برسد.

تاکید بر اجرایی شدن نقشه الگوی اسلامی ـ ایرانی 

همچنین در این نشست زهرا کشاورزنیا، دبیر کشوری مجمع مردمی پیگیری سیاست‌های کلی نظام به تبیین بیانات راهبردی و حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخت و بر استفاده و اجرایی کردن نقشه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در عرصه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تأکید کرد. 

فاطمه احمدی‌عبدالصمد 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha