پیاده‌روی اربعین بزرگترین عملیات فرهنگی انسان‌ساز است
کد خبر: 4082705
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶

پیاده‌روی اربعین بزرگترین عملیات فرهنگی انسان‌ساز است

یک کارشناس مذهبی گفت: مراسم بین‌المللی پیاده‌روی ایام اربعین سید و سالار شهیدان در واقع یک عملیات فرهنگی بنیادین انسان‌ساز و یک مراسم برای احیا و پایداری وحدت تمدنی و دینی است.

حجت الاسلام سید حسین آقامیری، استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش ایکنا از بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین آقامیری، کارشناس دینی، در اجتماع بزرگ راهیان کربلا که به‌مناسبت شهادت حضرت رقیه بنت الحسین(ع) از سوی هیئت مذهبی محبین آل‌یاسین(ع) شامگاه، ۱۱ شهریورماه، در محل مسجد ولایت شهر بوشهر برگزار شد، اظهار کرد: در مسائل فرهنگی و ایجاد و احیای شاخصه‌های مطلوب اجتماعی باید با عدله نقلی و عدله عقلی به زیرساخت‌های بنیادین و ساختارساز بپردازیم و این دست مباحث را در بین سایر سطوح مختلف اقشار فرهنگ‌سازی کنیم. 

وی با تأکید بر اینکه مسائل فرهنگی و مراسم اربعین حسینی را باید به دست افراد خبره در این عرصه سپرد، افزود: مراسم بین‌المللی پیاده‌روی ایام اربعین سید و سالار شهیدان در واقع یک عملیات فرهنگی بنیادین انسان‌ساز و یک مراسم برای احیا و پایداری وحدت تمدنی و دینی و آئینی است و باید خدمات رفاهی در مواکب به زائران به دور از تجملات و رقابت‌ها ارائه شود. 

حجت‌الاسلام آقامیری با بیان اینکه تاریخ برای شیعیان یک عِلم عبرت‌آموز و یک اصل راهبردی است، تصریح کرد: نباید برای مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی یک نگاه حاکمیتی داشته باشیم بلکه باید همه ارائه خدمات پذیرایی و رفاهی در مواکب درون‌مرزی و برون‌مرزی که در مسیر پیاده‌روی زائرین اربعین حسینی مستقر هستند مردمی و خودجوش برپا شود.

این کارشناس معارفی با اشاره به اینکه انسان یک خلیفة‌الله و تجلی اسماء الهی است، بیان کرد: بقای فرهنگ وابسته به توسعه صنعت تکنولوژی نیست بلکه والاترین درجات تمدن‌سازی و اوج فرهنگی به‌دست انبیاء الهی و حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) است.

وی افزود: رسانه نظام سلطه این باور را در جامعه جهانی در طول تاریخ بشریت و بیشتر در عصر کنونی جا انداخته‌اند که جریان حرکت بشر در طی زمان در دنیا هر چه جلوتر می‌رود فرهنگ‌ها برتر و تکنولوژی‌ها توسعه یافته‌تر می‌شوند، لذا این دست ادراک‌های نظری وارداتی یکی از مدل حرف‌های الحادی است. 

حجت‌الاسلام آقامیری با عنوان این مطلب که رهبران الهی به‌عنوان اصلی بنیادین و نخ تسبیح بشریت در مسیر تمدن‌آفرینی و انسان‌سازی هستند، ابراز کرد: خدمت به ساحت قرآن و عترت و شهدا و پیروی از امام حی و قیوم موجب عاقبت‌بخیری انسان‌ها می‌شود. 

وی با بیان این مطلب که نفوذ فرهنگی نظام سلطه به دنبال افکار‌سازی انحرافی و جنگ نرم‌افزاری فکری در بین سایر اقشار و به‌ویژه جامعه موحدین اسلام‌خواه است، گفت: پس در این رابطه باید مردم مسلمان و جامعه ایمانی در مقابل ابن ملجم مرادی‌های امروز، دارای بصیرت عاشورایی و دانش قرآنی باشند. 

حجت‌الاسلام آقامیری اظهار کرد: امام زمان(عج) تجلی همین خاندان آل‌محمد(ص) هست که به‌عنوان کشتی نجات‌بخش امت در گرداب‌ها و گردنه‌ها و میادین مجاهدت‌ها و آزمون‌های الهی است. 

وی در پایان درباره تربیت فرزندان گفت: باید در مسائل اصولی فکری و خانوادگی محوری خویش بر روی مسائل متعهدانه همسرداری و تربیت فرزندان‌مان وقت بزاریم و سرمایه‌گذاری کنیم و داشتن مطالعه یکی از این راهبری‌های بنیادین در عرصه حفاظت از حریم خانواده در رویارویی با مشکلات مختلف است. 

همچنین در ادامه سید‌محمد‌صادق هاشمی و سید‌مهدی فاطمی در جمع سوگواران این مراسم عزاداری به مرثیه‌خوانی در وصف سیره شخصیتی حضرت رقیه خاتون(س) پرداختند. 

خبرنگار: حامد فکوری 

 

انتهای پیام
captcha