بنیان خانواده مایه اقتدار پدافندی کشور است
کد خبر: 4102048
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
اسکندر پاسالار:

بنیان خانواده مایه اقتدار پدافندی کشور است

مدیرکل ثبت‌ احوال استان بوشهر گفت: اقتدار پدافندی هر کشور در گرو حمایت از بنیان خانواده و جوانی جمعیت است‌.

به گزارش ایکنا از بوشهر، دومین جلسه کمیته تخصصیبنیان خانواده مایه اقتدار پدافندی کشور است + عکس ناباروری با هدف رفع چالش‌‌ها، شیوه درمان و پیامدها و در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با عنوان «قرارگاه قرآنی خانواده»، امروز ۳ آذرماه، با مشارکت مؤسسه پیوند سبز در محل سالن کنفرانس اداره‌کل ثبت‌ احوال استان بوشهر برگزار شد.

اسکندر پاسالار، مدیرکل ثبت‌ احوال بوشهر، در این جلسه، جمعیت را یک مؤلفه‌ای در مقوله اقتدارگرایی دانست و اظهار کرد: باید در پای کار مردم با یک تعهد و علاقه‌مندی صحیح و عقلانی ایستاد و خدمت کرد.

مدیرکل ثبت‌ احوال بوشهر با بیان این مطلب که تمامی کارها و خدمات اجتماعی و فرهنگی به مردم باید با هدف کسب رضایت‌مندی، آگاه‌سازی و هدف‌گذاری پایدار صورت پذیرد، افزود: اقتدار پدافندی هر کشور در گرو حمایت از بنیان خانواده و جوانی جمعیت است.

وی ادامه داد: همه موضوعات فرزندآوری در اصل وابسته به معیشت نیست، بلکه باید قانون جوانی جمعیت را به مردم آگاه‌سازی عمومی و معرفی شود.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با اشاره به اینکه اسناد سیاست‌های کلی نظام ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی دارای یک راهبری دقیق، فکورانه، نافذ و آینده‌ساز است، تصریح کرد: «قرارگاه قرآنی خانواده»، از سال گذشته با دستور آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر و احمد محمدی‌زاده، استاندار بوشهر در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان تشکیل شد و تمامی شاخص‌های تعیین برنامه‌ها و راهبری‌های تخصصی به عهده ثبت‌ احوال و دیگر نهادهای دولتی و تشکل‌های اندیشه‌ورز مردمی سپرده شد، که در جلسات انجام پذیرفته، به برنامه‌ریزی‌ها و اهداف مطلوبی دست یافته‌ایم.

پاسالار با تاکید بر اینکه مشکل کاهش شیب نزولی جمعیت و نرخ باروری بایستی در یک بازده کوتاهی افزایش یابد، خواستار شد: ناباروری یکی از شاخصه‌های اساسی در جوانی جمعیت است که باید با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی، مرکز ناباروری «امید»، رسانه ملی و خبرگزاری‌ها، جهاددانشگاهی و جمعیت هلال احمر و دیگر نهادها این مسئله را حل و درمان کنیم.

پرویز فرزادنیا، مدیریت مرکز ناباروری «امید» استان بوشهر با اشاره به اینکه طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از ۸۰ میلیون نفر زوج نابارور در جهان وجود دارد، عنوان کرد: شیب جمعیت ایران دارد به سوی شیب کاهش موالید پیش می‌رود.

مدیریت مرکز ناباروری «امید» در ادامه با بیان این نکته که قدرت باروری در سنین ۳۳ سالگی به بالا در زنان کاهش پیدا می‌کند، افزود: درمان ناباروری یک سهم عمده‌ای در نرخ رشد ۱۰ درصدی جمعیت کشور دارد.

فرزادنیا با اعلان اینکه آمار ناباروری در استان بوشهر در حدود ۱۶ درصد است، تصریح کرد: مسئله ناباروری پیامدهایی نظیر روانشناختی، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، طلاق و خودکشی را در بردارد.

وی با عنوان این مطلب که به‌زودی مرکز سطح ۲ درمان ناباروری در شهر برازجان راه‌اندازی می‌شود، بیان کرد: ۳۴ درصد از مراجعین مرکز ناباروری «امید» در بحث درمان ناباروری نتیجه گرفته‌اند. همچنین درمان ناباروری تحت بیمه پایه و تکمیلی قرار می‌گیرد.

آسیب‌های نادیده گرفتن منابع دینی
حجت‌الاسلام و المسلین احمدرضا یزدان‌پناه، کارشناس سبک زندگی مؤسسه پیوند سبز بوشهر، در این جلسه با بیان حدیثی از امام صادق(ع) که می‌فرماید: «عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ يَحْيَى عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ‏قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) أَكْثِرُوا الْوَلَدَ أُكَاثِرْ بِكُمُ الْأُمَمَ غَدا، رسول خدا فرمود: بر تعداد فرزندان بیافزایید تا در روز قیامت به فزونی شما بر امت‌ها تفاخر کنم»، اظهار کرد: بیانات حضرات معصومین(ع) مملوّ از تعابیر و توصیفات پسندیده‌ای است که ازدواج و ازدیاد نسل را ستوده‌اند. اما متاسفانه کاهش نرخ فرزندآوری در جامعه امروز ما نتیجه ترویج مبانی نظریه‌ای است که طی دو دهه گذشته در مجامع عمومی طرح شده و به تدریج جا افتاده‌اند. از طرفی شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی دوران فعلی، نه تنها کسی را برای این تصمیم سرنوشت‌ساز تشویق نمی‌کند که حتی همه انگیزه‌های او را برای تجربه فرزندآوری از بین می‌برد.

کارشناس سبک زندگی مؤسسه پیوند سبز بوشهر با تاکید بر اینکه افزایش جمعیت در گرو عمل به تکلیف و اجرای مقررات و احکام است، گفت: متأسفانه در جهت ترویج اندیشه غلط و ناهماهنگ در بحث شعار «زندگی بهتر با فرزند کمتر»، منابع دینی نادیده گرفته شده است و در حال حاضر ریشه نرخ کاهشی جمعیت کشور در پی این مطلب و اندیشه طاغوتی، آسیب زیربنایی دیده است. هر‌ چند که در بحث فرزندآوری و درمان ناباروری و افزایش جمعیت نیازمند برنامه‌ریزی بهتر، به‌همراه آگاهی‌بخشی به اقشار جامعه و حمایت پایدار همه‌جانبه برای ساختن آینده‌ای روشن‌تر هستیم.

جمعیت مهم‌ترین عنصر یک کشور است
حجت‌الاسلام یزدان‌پناه با اشاره به این مطلب که فرزندآوری امری اصیل، فطری، مُسلَّم و مطلوب است و عترت پیامبر اسلام(ص) ازدواج و ازدیاد نسل را ستوده‌اند، عنوان کرد: باید از کار ستادی بیرون بیاییم و قالب کار را تشکیلاتی و جهادی به‌صورت تشکل‌محور و مردم‌پایه را تقويت کنیم. به آن علت که جمعیت مهم‌ترین عنصر یک کشور و دولت محسوب می‌شود.

یادآور می‌شود، نمایندگان ادارات دادگستری، بهزیستی، کمیته‌امداد امام خمینی(ره)، علوم‌ پزشکی و نشریه مجازی اندیشکده بین‌المللی «طلوع» در این جلسه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

خبرنگار، سیده‌فردوس رضوی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha