درمان گرمازدگی در سفر اربعین + فیلم
کد خبر: 4084450
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
سلامت در زیارت/ 7

درمان گرمازدگی در سفر اربعین + فیلم

در جلسه هفتم از مجموعه «سلامت در زیارت» با نکاتی که زائران برای پیشگیری و درمان حمله گرمایی در طول سفر اربعین باید به آن توجه کنند آشنا می‌شوید.

چگونه حمله گرمایی در اربعین را درمان کنیم + فیلم

به گزارش ایکنا، مراسم باشکوه پیاده‌روی اربعین در پیش است و زائران راهی سرزمین داغ‌ها، دردها و حماسه‌های بزرگ خواهندشد تا عظمت حماسه حسینی را در چهلمین روز از واقعه بزرگ عاشورا گرامی‌ بدارند.

ایکنا برای همراهی با زائران اربعین حسینی مجموعه‌ای ۱۰ قسمتی از مهم‌ترین مواردی که زائران اربعین حسینی باید در خصوص مراقبت از سلامتی خود بدانند را با تدریس مرجان مشگل‌گشا، مدرس جمعیت هلال احمر با عنوان «سلامت در زیارت» مهیا کرده است که خواندن و مشاهده این جلسات آموزشی می‌تواند آگاهی لازم برای سفر معنوی اربعین را به زائران ارائه کند.

در جلسه هفتم از این مجموعه، با نکاتی که زائران برای پیشگیری و درمان مشکل حمله گرمایی در طول سفر باید به آن توجه کنند آشنا می‌شوید.

«همسفر عزیز آیا آسیب‌هایی که بر اثر گرما ایجاد می‌شود را می‌شناسید؟ امروز در زمینه سه مورد از این مشکلات با شما صحبت می‌کنم. اولین مورد آفتاب سوختگی است؛ برای اینکه در مواجهه با نور خورشید دچار مشکل نشوید، پیشگیری بهتر از درمان است پس در ساعت‌های پیک نور خورشید حرکت و پیاده‌روی نکنید.

در طول پیاده‌روی نیز روی پوست خودتان یک محافظ بزنید؛ قسمت‌هایی از پوست را که می‌توانید با پارچه بپوشانید و سایر قسمت‌ها را ضد آفتاب بزنید. ولی اگر بر اثر تابش نور آفتاب بر روی پوستتان دچار تاول شدید، پیشنهاد ما مراجعه به مراکز درمانی هلال احمر و پزشک است.

البته اگر تاول آفتاب‌سوختگی در حد سوزش بود می‌توانید از ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید و برای اینکه بدنتان دهیتراته نشود(آب بدن از دست نرود) حتماً از محلول (ORS) استفاده کنید. اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، حداقل شربت آبلیمو یا تنقلات شور به همراه یک شربت آبلیمو را مصرف کنید که به عنوان پیشگیری مانع از دست رفتن آب بدن شما شود و به شما کمک کند.

آسیب بعدی که داریم می‌تواند خستگی گرمایی باشد. در هنگام بروز این مشکل بدن شما کاملاً عرق کرده و آب و مایعات خود را از دست می‌دهد. در این شرایط نبض تند اما ضعیف می‌زند. رنگ فرد می‌پرد و ممکن است حتی عرق سرد کند چراکه بدن می‌خواهد گرمای اضافه را دفع کند. برخی افراد در این شرایط تبی حدود 38 درجه می‌کنند.

در این شرایط باید فرد را به جای خنک منتقل کنید و به او نوشیدنی خنک دهید. البته توصیه همیشگی این است که در این شرایط به فرد محلول (ORS) بدهید.

اما شرایط، زمانی ما را نگران می‌کند که فرد دچار سکته یا حمله گرمایی شود. شرایط این مشکل متفاوت‌تر است. در سکته گرمایی اتفاقی برای بدن می‌افتد که در کهنسالان و کودکان نیز شایع‌تر است؛ به طوری که بدن نمی‌تواند گرمای خود را با تعریق دفع کند و همین باعث می‌شود گرمای بدن بالا برود. دمای بدن فرد به 40 درجه می‌رسد و شرایط بسیار خطرناک می‌شود.

اگر با این شرایط مواجه شدید و با مراکز درمانی فاصله داشتید تا جایی که می‌توانید لباس‌های فرد را دربیاورید، بیمار به جایی که سایه و خنک است منتقل کنید، یک ملافه خیس را روی فرد بیندازید و او را باد بزنید؛ تا زمانی که دمای بدن به 39 درجه نرسیده، هنوز خطر مرگ فرد را تهدید می‌کند. در این شرایط رنگ و روی فرد برافروخته است و نبض فرد تند و قوی می‌زند و خیلی وقت‌ها فرد حالت گیجی و منگی دارد.

انتهای پیام
captcha