گسترش علم بنیادین از کارکردهای نظام تعلیم متعهدانه است
کد خبر: 4084877
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
آیت‌الله صفایی‌بوشهری:

گسترش علم بنیادین از کارکردهای نظام تعلیم متعهدانه است

استاد درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر گفت: گسترش علم بنیادین به نسل نو یکی از کارکردهای نظام تعلیم و تعلم تحت نظر آموزگار متعهد است.

گسترش علم بنیادین از کارکردهای نظام تعلیم متعهدانه استبه گزارش خبرنگار ایکنا از بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه بوشهر، شامگاه، ۲۰ شهریورماه، در کلاس مجازی «درس اخلاق» با موضوع نیت خدایی‌داشتن و سبک عبودیت الهی در حیات انسانی که با حضور طلاب آقا و بانو برگزار شد، گفت: پروردگار در آیه ۷۷ سوره مبارکه قصص فرموده است «وَ أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللّه إِلَیْکَ» و همچنان که خداوند به تو نیکى کرده نیکى کن. همان‌طور که دوست دارید در مواقع نیاز کسی به فریاد شما برسد و دست شما را بگیرد شما نیز نسبت به دیگران این‌گونه عمل کنید. 

استاد درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر در ادامه با تأکید بر اینکه انتخاب شغل برای رشد آدم‌ها است و ایمان و آگاهی و عوامل معنوی اولین مسئله در افزایش عوامل انگیزشی و رقابت مطلوب است، افزود: خداوند در آیه ۲۶ سوره صاد فرمودند: يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ یعنی ای داوود قطعا ما تو را جانشین خود در زمین قرار دادیم؛ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ یعنی پس در میان مردم به درستی حکم کن؛ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَىٰ یعنی و پیروی نکن از هوی و هوس و امیال پوچ دنیایی؛ فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ یعنی این امیال پوچ دنیوی و مشاغل بیهوده گمراه می‌کند تو را از راه خدا؛ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ یعنی قطعا کسانی‌که گمراه شدند از راه خدا؛ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ یعنی در واقع برایشان عذابی سخت است؛ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ زیرا روز حساب را فراموش کردند. پس نتیجه می‌گیریم که پخش و گسترش علم بنیادین به نسل نو یکی از کارکردهای نظام تعلیم و تعلم تحت نظر آموزگار و معلم متعهد است. 

وی با اشاره به اینکه تجربه‌آموزی و عبرت‌آموزی در زندگی با مشورت گرفتن از عقلا و کسانی که دلسوز هستند و تجربه کاری دارند کسب می‌شود، ابراز کرد: انسان یک زمان محدود برای زندگی دارد و در تصمیمات طول زندگی خویش دچار اشتباه می‌شود. خدا به انسان موهبت دو بار زندگی کردن را نداده است، بنابراین انسان در طول مسیر زندگی، با غنیمت شمردن فرصت‌ها و استفاده صحیح از عبرت‌ها و عقلانیت دیگران، می‌تواند نجات‌گر و ارتقا‌بخش ادراک و سطح شخصیتی خود باشد. 

آموختن درس استقامت و صبر از آل‌الله(ع) 

آیت‌الله صفایی‌بوشهری با بیان این مطلب که انسان‌ها باید در مقابل شدائد با حفظ خط صحیح تقوایی و صبوری استقامت کنند بیان کرد: استقامت و صبر در مقابل بحران‌ها یکی از تاکتیک‌ها و درس‌های عبرت‌آموز در تاریخ کربلا برای تمامی انسان‌ها در طول تاریخ بشریت شد و این یک تجربه و عبرت‌ برای انسان‌ها است. همان‌طور که تاریخ گواه است که حکومت یزید و بنی‌امیه برای قتل چهره حسینی اسلام و برای نابودی اسلام ناب محمدی(ص) به مقابله و دشمنی و پیکار با جبهه اهل‌بیت(ع) در صحنه عاشورا و کربلا آمده بودند. ولی امروز می‌بینیم که هیچ نامی و ریشه‌ای از حکومت‌های باطل و ظالم یزید و بنی‌امیه در میان نیست. 

اقامه حق نیازمند صبوری و استقامت است 

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با تأکید بر اینکه داشتن تقوای الهی و استقامت بر پایه عقلانیت و وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ انسان را دارای یک شخصیت صبورانه می‌کند، اگر از عبرت‌هاى دوران تاریخ بشریت پند بگيريم، گفت: پس انسان که دارای یک اقتدار والای ادراکی در شخصیتش است نباید در برخوردها و تصمیم‌گیری‌ها عجله داشته باشد، زیرا همیشه انسان‌ها با عجله کردن در مقابل شدائد دچار اشتباه می‌شوند. 

مفسر قرآن با تأکید بر انس خانوادگی انسان‌ها با آیات نورانی و شفابخش کلام‌الله، اظهار کرد: تلاوت سوره مبارکه یاسین به‌ همراه تدبر در آیات موجب تجلی معرفت الهی در وجود انسان می‌شود، بدان علت که آیات این سوره، احوال جهان و آخرت را برای انسان ترسیم می‌شود. 

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر در پایان با اشاره به شرایط دو شغله بودن برای افراد در جامعه، گفت: افراد دو شغله در واقع باید فراغت بال داشته باشند یعنی معنویت ایشان در حین کار و زندگی حفظ بماند و این اشتغالات لطمه‌ای به امور خانوادگی و اجتماعی و شخصی آن فرد نزند. تا بتواند به نحو احسن به مردم خدمت کند و کاسب رضایتمندی سایر اقشار با انجام خدمت مسئولیتی و خدمات محوله باشد. پس انسان خود ساخته و اهل تقوای الهی می‌تواند از یاوران صادق حجت خدا باشد. 

خبرنگار: حامد فکوری 

انتهای پیام
captcha