عقل، نور اقتدار الهی در وجود انسان است + عکس
کد خبر: 4047051
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد:

عقل، نور اقتدار الهی در وجود انسان است + عکس

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند در نهاد انسان هم نفس و هم عقل قرار داده است و عقل در اصل نور خداوند سبحان در وجود انسان است، گفت: عقل از جنود قدرت الهی و فرشته‌ای در وجود انسان برای بررسی و قدرت تحلیل صحیح است.

به گزارش ایکنا از بوشهر، سومین جلسه «احکام و اخلاق» آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر،  16 فروردین‌ماه، بعد از اقامه نمازجماعت ظهر و عصر از سوی معاونت فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر و با همکاری کانون فرهنگی هنری نینوا در مسجد امام حسن‌مجتبی(ع) مرکز استان برگزار شد. 

آیت‌الله صفایی‌بوشهری در این جلسه اظهار کرد: پروردگار متعال قوانین ماه مبارک رمضان را در پرتو تکالیف الهی جمع کرد تا انسان‌ها را «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» در تراز عبودیت الهی تربیت تقوایی کند.

مفسر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر در ادامه با بیان اینکه تسلط و مدیریت بر نفس خود یکی از آموزه‌های الهی در ماه بهار قرآن است، افزود: وقتی که انسان بر اساس این شیوه و تراز عبودیت الهی تربیت شد، محبوب خدا می‌شود. آن‌گاه که نفس امّاره مهار شد آن نفس دیگر مجذوب جاذبه‌های دنیوی نمی‌شود و به‌مانند مرکبی رام در تحت سیطره مدیریت تقوایی انسان قرار می‌گیرد. 

رمضان ماه توانمندی انسان بر مدیریت نفس است 

وی با بیان این مطلب که اگر نفس مهار نشود مجذوب فضای بیرونی می‌شود و دیگر انسان حریف آن نمی‌شود، گفت: ماه مبارک رمضان، ماه توانمندی انسان بر مدیریت نفس است. 

آیت‌الله صفایی‌بوشهری با بیان اینکه خداوند در نهاد انسان هم نفس و هم عقل قرار داده است و عقل در اصل نور خداوند سبحان در وجود انسان است، گفت: عقل از جنود قدرت الهی و فرشته‌ای در وجود انسان برای بررسی و قدرت تحلیل صحیح است.

بلایای نفس امّاره در سرزمین وجود انسان 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه نفس مطمئنه با عقل و نفس امّاره با نفس مدیریت می‌شود، افزود: نفس امّاره لازمه طبیعت است و در واقع ماموریت نفس این است که صاحبش را مجذوب جاذبه‌های بیرونی و دنیایی کند و نفس امّاره، انسان را مبدل به عبد‌شیطانی می‌کند. 

نویسنده کتاب 14 جلدی انوارالهدی(ع) اظهار کرد: اگر کار و زندگانی انسانی با نفس امّاره مدیریت شود، آن‌گاه نفس سلطه پیدا می‌کند و دیگر کاری از دست عقل بر‌نمی‌آید و در انتها انسان به سوی درب خانه ضد‌ خدا رجعت می‌کند. همانطور که امام علی(ع) می‌فرمایند: انسان و سرزمین و کشور وجود انسان با نفس امّاره هضم در جاذبه‌های دنیوی و غیر‌ایمانی می‌شود. آن انسان دیگر دوست و دشمن را تشخیص نمی‌دهد و به انحرافات و سقوط شخصیتی دچار می‌گردد و تحلیل‌های غلط را ارائه می‌کند. 

ضرورت ولایتمداری بر مبنای عرفان امیرالمؤمنین(ع) در جامعه 

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر گفت: دوری از هواهای نفسانی، ولایتمداری بر مبنای عرفان امیرالمؤمنین علی(ع) و دفاع از حریم ولایت به‌مانند مالک‌اشتر‌ها و حر‌ها از ضرورت‌های عقلانی در تاریخ معاصر و جامعه کنونی است. 

خبرنگار: سیده‌فردوس رضوی 

عکاس: حامد فکوری 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha