افزایش جمعیت؛ عامل اقتدار جامعه اسلامی + فیلم
کد خبر: 4128999
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
خانواده و زن از دیدگاه قرآن/ 8

افزایش جمعیت؛ عامل اقتدار جامعه اسلامی + فیلم

عضو مجلس خبرگان رهبری افزایش جمعیت را عامل اقتدار جامعه اسلامی دانست و گفت: مسلمانان نباید اجازه دهند که با کاهش جمعیت آن‌ها موازنه جمعیت در جهان به نفع کفار تغییر کند.

حاج ابوالقاسم

مسئله زن و خانواده از چالش‌برانگیزترین موضوعات جهان امروز است. جهانی که سال‌هاست با جنبش‌های آزادی خواهی زنان مواجه شده و نه تنها در ایران بلکه در همه کشورهای جهان تلاش‌هایی برای اصلاح قوانین و حمایت از زنان در حال انجام است.

در خصوص نگاه اسلام به زنان و مسائل مرتبط با خانواده نیز نظرات و دیدگاه‌های متعددی در طول تاریخ اسلام مطرح و تلاش شده قوانین براساس دیدگاه حقیقی اسلام و به دور از دیدگاه‌های شخصی یا برداشت‌های سلیقه‌ای از آیات و روایت‌ها تدوین شود.

خبرگزاری ایکنا، با در نظر گرفتن همین چالش‌ها، با هدف بررسی دیدگاه‌های اسلام در خصوص زن و خانواده با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، عضو مجلس خبرگان رهبری مجموعه آموزشی «خانواده و زن از دیدگاه قرآن» را تدوین کرده است.

در جلسه هشتم موضوع «فرزندآوری» مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه با هم می‌خوانیم و می‌بینیم.

«وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ». خانواده کوچکترین نهاد اجتماعی است که بدون خانواده جامعه‌ای نیز شکل نخواهد گرفت. جامعه بانشاط جامعه‌ای است که از خانواده‌های بانشاط تشکیل شده باشد. از طرف دیگر نشاط درونی خانواده وابسته به فرزندان است.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «اُطْلُبُوا اَلْوَلَدَ وَ اِلْتَمِسُوهُ فَإِنَّهُ قُرَّةُ اَلْعَيْنِ وَ رَيْحَانَةُ اَلْقَلْبِ؛ فررند مایه روشنایی چشم و آرامش قلب است». شاید این بیان مبارک پیامبر(ص)‌ ناظر به همین نکته باشد که خانواده بدون فرزند، هیچ‌گاه کامل نیست. نشاط درونی خانواده با فرزندان به وجود می‌آید. اما در عین حال متأسفانه بشر در طول تاریخ و در برخی از برهه‌ها فرزندان خود را چه قبل و چه بعد از تولد به قتل رسانده و جنایات بزرگی را در حق هم‌نوعان خود مرتکب شده است.

خداوند متعال در آیاتی به صراحت از حرمت کشتن فرزند به بهانه فقر و دیگر بهانه‌ها که در بین جاهلیت وجود داشت، سخن گفته و این اقدام را به شدت مذمت کرده است. از جمله آن‌ها در آیات جزء هشتم قرآن کریم و در آیه 151 سوره مبارکه انعام فرمده است: «هرگز فرزندان خود را از ترس فقر به قتل مرسانید (زنده به گور مکنید) که ما رازق آن‌ها و شما هستیم».

همچنین، خداوند متعال در آیه دیگری در این جزء یعنی آیه 137 سوره انعام فرموده است: «بت‌ها کشتن فرزندان مشکران را در نظر آن‌ها زیبا جلوه داده‌اند تا سرگردان و هلاکشان سازند و دین آن‌ها را بر ایشان مشتبه کنند».

البته شاید در جهان امروز دختران زنده به گور نشوند اما تفکراتی با ظاهر مدرن و به بهانه حفظ حقوق زن مانند حق تسلط بر بدن، حق فروش جنین و ... و یا در یک سبک دیگر، فقر مالی، فقر فرهنگی و مشکلات اجتماعی امروزه نیز بهانه‌هایی برای سقط جنین شده و این اجازه را به والدین می‌دهد تا نسبت به سقط جنین اقدام بورزند.

این کار از نگاه قرآن و اسلام کار بسیار ناشایستی است. افزایش جمعیت عامل اقتدار جامعه اسلامی نیز است. مسلمانان نباید اجازه دهند که با کاهش جمعیت آن‌ها موازنه جمعیت در جهان به نفع کفار تغییر کند. پیامبر(ص) فرمودند: «تَزَوَّجُوا بِكْراً وَلُوداً وَ لاَ تَزَوَّجُوا حَسْنَاءَ جَمِيلَةً عَاقِراً فَإِنِّي أُبَاهِي بِكُمُ اَلْأُمَمَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ؛ با زنانی ازدواج کنید که فرزندان زیادی به دنیا آورند. من فردای قیامت به امتم افتخار می‌کنم».

از نگاه پیامبر(ص) زن زیبارویی که از آوردن فرزند امتناع می‌کند، ارزشمند نیست. طبق آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن، درصد رشد جمعیت در ایران از سال 1365 تا سال 1395 کاهش جدی پیدا کرده است. رشد جمعیت در سال 1365 معادل 9/3 درصد بوده اما در سال 1395 این رقم به 1/24 درصد کاهش پیدا کرده است. علاوه بر کاهش رشد جمعیت در ایران، نرخ باروری نیز به میزان قابل توجهی کاهش داشته است.

باتوجه به داده‌های بانک جهانی متوسط نرخ تولد به ازای هر مادر در سال 2020 در جهان 2/3 تولد بوده و نسبت به سال 1960 حدودا 57درصد کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام
captcha