وظایف خانواده‌ای به گستردگی پیروان همه ادیان الهی + فیلم
کد خبر: 4132373
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
خانواده و زن از دیدگاه قرآن/ 17

وظایف خانواده‌ای به گستردگی پیروان همه ادیان الهی + فیلم

حضرت ابراهیم(ع) پدر همه پیروان ادیان الهی است. پس پیروان ادیان الهی با هم خویشاوند هستند و باید وظایف خود را در قبال خویشاوندان خود انجام دهند.

حاج ابوالقاسم 17/ خانواده‌ای به گستردگی پیروان همه ادیان الهی و وظایفی که باید انجام شود + فیلم

مسئله زن و خانواده از چالش‌برانگیزترین موضوعات جهان امروز است. جهانی که سال‌هاست با جنبش‌های آزادی خواهی زنان مواجه شده و نه تنها در ایران بلکه در همه کشورهای جهان تلاش‌هایی برای اصلاح قوانین و حمایت از زنان در حال انجام است.

در خصوص نگاه اسلام به زنان و مسائل مرتبط با خانواده نیز نظرات و دیدگاه‌های متعددی در طول تاریخ اسلام مطرح و تلاش شده قوانین براساس دیدگاه حقیقی اسلام و به دور از دیدگاه‌های شخصی یا برداشت‌های سلیقه‌ای از آیات و روایت‌ها تدوین شود.

خبرگزاری ایکنا و مؤسسه شمیم ایمان و اندیشه با در نظر گرفتن همین چالش‌ها، با هدف بررسی دیدگاه‌های اسلام در خصوص زن و خانواده با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، عضو مجلس خبرگان رهبری مجموعه آموزشی «خانواده و زن از دیدگاه قرآن» را تدوین کرده است.

در جلسه هفدهم موضوع «نسبت خویشاوندی پیروان ادیان الهی با هم و وظایف آنها در قبال یکدیگر» مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه با هم می‌خوانیم و می‌بینیم.

«وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ ...؛ و در راه خدا چنانكه حق جهاد [در راه] اوست جهاد كنيد اوست كه شما را [براى خود] برگزيده و در دين بر شما سختى قرار نداده است آيين پدرتان ابراهيم [نيز چنين بوده است]»(آیه 78 سوره ابراهیم).

از نگاه قرآن کریم پیروان ادیان الهی همگی با هم نسبت خویشاوندی دارند و همه آنها فرزند پدری مهربان به نام ابراهیم هستند. حتی آنجایی که برخی از پیروان ادیان الهی سعی می‌کنند که ابراهیم(ع) را منحصر به دین خودشان بدانند، خداوند متعال این ادعا را رد می‌کند و می‌فرماید: «مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا وَلَكِنْ كَانَ حَنِيفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ ابراهيم نه يهودى بود و نه نصرانى بلكه حق گرايى فرمانبردار بود و از مشركان نبود»(آیه 67 سوره ابراهیم).

ابراهیم(ع) دعا کرد تا خداوند پیامبران را از ذریه او قرار بدهد. می‌خوانیم: «وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ؛ و چون ابراهيم را پروردگارش با كلماتى بيازمود و وى آن همه را به انجام رسانيد [خدا به او] فرمود من تو را پيشواى مردم قرار دادم [ابراهيم] پرسيد از دودمانم [چطور] فرمود پيمان من به بيدادگران نمى‌‌رسد»(آیه 124 سوره بقره).

خداومند متعال انبیای الهی را از نسل ابراهم(ع) قرار داد لذا ابراهیم پدر تمام پیروان ادیان الهی محسوب می‌شود در نتیجه رابطه میان پیروان ادیان الهی با یکدیگر رابطه برادری و خویشاوندی است. این رابطه موجب می‌شود متدینان بدانند که در یک مقیاس وسیع همه اعضای یک خانواده هستند. در درون این خانواده بزرگ ادیان الهی، ما مسلمان‌ها اعضای یک خانواده بزرگ اسلامی هستیم. خانواده‌ای که پدران این خانواده پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین علی(ع) هستند. پیامبر اکرم به امیرالمؤمنین علی(ع) فرمودند: علی جان؛ من و تو دو پدر این امت هستیم.

با توجه به مطالبی که گفته شد می‌شود نتیجه گرفت همه پیروان ادیان الهی با هم رابطه خویشاوندی دارند و مخصوصاً مسلمان‌ها برادر یکدیگر هستند.

به این صورت خانواده بزرگی شکل می‌گیرد که باید احساس همدلی و محبت بین اعضای این خانواده برقرار شود و وظایفشان را نسبت به یکدیگر به نحو احسن انجام دهند. همچنین باید حول یک محور مشترک با هم اتحاد داشته باشند و فریب دشمنانی را که قصد جدایی آنها را دارند نخورند. متأسفانه بعد از اتفاق‌های 11 سپتامبر دشمنی غرب با اسلام به طور جدی دنبال شد به گونه‌ای که پس از این حادثه حجم تولیدات رسانه‌ای برای ستیز با اسلام و ایجاد ذهنیت منفی نسبت به اسلام و شعائر اسلامی چند برابر شد.

در این راستا فیلم‌های سینمایی، بازی‌های کامپیوتری و خط‌های خبری متعددی برای اسلام هراسی تولید شد. این تلاش‌های گسترده غرب به همراه اقدامات گسترده رسانه‌ای منجر به اتفاق‌های ناگواری در غرب شد؛ مثل حمله به زنان مسلمان در غرب، قرآن‌سوزی، انتشار کاریکاتورهای موهن و در ماه‌های گذشته اسلام هراسی بر پایه القای تصویر نادرست از زن در اسلام منجر به چندین فقره قرآن سوزی و اقداماتی از این قبیل در جهان شده است.

این اقدامات ریشه در سیاست‌های جریان استکبار برای مقابله با قدرت گرفتن اسلام دارد و با همبستگی و یک‌صدایی مسلمانان جهان در جهت مقابله، این اقدامات خنثی خواهدشد.

مسلمانان‌ها باید با کنار گذاشتن اختلاف نظرها و چنگ زدن به نقاط مشترک با جریان فکری ـ فرهنگی غرب مقابله کنند و توجه داشته باشند که اعضای یک خانواده باید حامی یکدیگر باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha