نقش محبت به خاندان اهل بیت(ع) در تعالی خانواده + فیلم
کد خبر: 4134418
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
خانواده و زن از دیدگاه قرآن/ 25

نقش محبت به خاندان اهل بیت(ع) در تعالی خانواده + فیلم

خداوند مزد رسالت نبی مکرم اسلام را مؤدت اهل بیت ایشان قرار داده است؛ دلیل این مسئله این است که ارتباط معنوی خانواده‌ها با این خانواده موجب جلب توفیقات، آسان شدن مشکلات و رفع موانع زندگی می‌شود.

نقش محبت خاندان اهل بیت در تعالی و رشد خانواده‌ها + فیلم

مسئله زن و خانواده از چالش‌برانگیزترین موضوعات جهان امروز است. جهانی که سال‌هاست با جنبش‌های آزادی‌خواهی زنان مواجه شده و نه تنها در ایران بلکه در همه کشورهای جهان تلاش‌هایی برای اصلاح قوانین و حمایت از زنان در حال انجام است.

در خصوص نگاه اسلام به زنان و مسائل مرتبط با خانواده نیز نظرات و دیدگاه‌های متعددی در طول تاریخ اسلام مطرح و تلاش شده قوانین براساس دیدگاه حقیقی اسلام و به دور از دیدگاه‌های شخصی یا برداشت‌های سلیقه‌ای از آیات و روایت‌ها تدوین شود.

خبرگزاری ایکنا و مؤسسه شمیم ایمان و اندیشه با در نظر گرفتن همین چالش‌ها، با هدف بررسی دیدگاه‌های اسلام در خصوص زن و خانواده با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، عضو مجلس خبرگان رهبری مجموعه آموزشی «خانواده و زن از دیدگاه قرآن» را تدوین کرده است.

در جلسه بیست و پنجم موضوع «مؤدت و دوستی با اهل بیت(ع)، مزد رسالت نبی(ص)» مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه با هم می‌خوانیم و می‌بینیم.

«ذَلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ؛ اين همان [پاداشى] است كه خدا بندگان خود را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‌اند [بدان] مژده داده است بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم مگر دوستى در باره خويشاوندان و هر كس نيكى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد] براى او در ثواب آن خواهيم افزود قطعاً خدا آمرزنده و قدرشناس است» (آیه 23 سوره شوری)

در ادامه مباحث خانواده به یک خانواده برگزیده در قرآن اشاره می‌کنیم. خانواده‌ای که خداوند متعال آنها را در قرآن به انسان‌ها معرفی کرده است و پیامبر اکرم، مؤدت این خانواده را مزد رسالت خود قرار داده است. این خانواده، اهل بیت پیامبر گرامی اسلام هستند.

در آیه‌ای که تلاوت شد، می‌خوانیم: بگو من از شما در برابر زحمت رسالت هیچ اجر و مزدی نمی‌خواهم مگر مؤدت این خانواده را؛ و البته روشن است که این اجر و مزد نفعش به خود انسان‌ها باز می‌گردد.

در سوره فرقان خداوند فرموده است: «قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شَاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا؛ بگو بر اين [رسالت] اجرى از شما طلب نمى‌‏كنم جز اينكه هر كس بخواهد راهى به سوى پروردگارش [در پيش] گيرد».(آیه 57 سوره فرقان).

بگو ای پیامبر من هیچ مزدی نمی‌خواهم مگر هدایت شما؛ مزد من هدایت شماست. مثل معلمی که مزد خودش را قبولی دانش‌آموزان قرار می‌دهد. پیامبر هم مزد خودشان را هدایت مؤمنان قرار داده‌اند. از اینجا معلوم می‌شود که راه هدایت منحصر در مؤدت این خانواده است.

در لغت مؤدت را وقتی به کار می‌برند که محبت به مقام عمل و فعلیت برسد. محبت یک عمل جوانحی است ولی مؤدت در اعضا و جوارح خود را نشان می‌دهد. دامنه مؤدت شامل مبارزه و جهاد در مسیر محبوب که اهل بیت(ع) باشند، امتداد پیدا می‌کند و جهاد در راه اهل بیت مصداق مؤدت است. در لغت واژه مؤدت را وقتی به کار می‌برند که محبت به مقام عمل، کنش و فعل برسد. محبت یک عمل جوانحی است ولی مؤدت یک عمل جوارحی است. می‌شود گفت که دامنه مؤدت شامل مبارزه و جهاد در راه اهل بیت(ع) هم می‌شود و این نیز نوعی مؤدت است.

نقش محبت خاندان اهل بیت در تعالی و رشد خانواده‌ها بسیار زیاد است. ارتباط معنوی خانواده‌ها با این خانواده موجب جلب توفیقات، آسان شدن مشکلات و رفع موانع زندگی می‌شود. همچنین زندگی را به یک محیط رشد معنوی تبدیل می‌کند و اگر این محبت با معرفت عجین شود در فتنه‌های آخرالزمان نجات بخش انسان خواهدبود.

روش ارتباط خانواده‌ها با اهل بیت(ع) بسته به شرایط مختلف متنوع است. اما یکی از بهترین راه‌ها برای این ارتباط برقراری مجالس اهل بیت(ع) در محیط خانواده، روضه‌های خانگی و شرکت در مراسم و مطالعه و تقویت محبت و معرفت نسبت به اهل بیت(ع) است و اینکه خوشحالی و غم‌ خود را با خوشحالی و غم اهل بیت تنظیم کنیم که این هم موجب نزدیک شدن به اهل بیت و سنخیت روحی با آنهاست و همچنین توسل به اهل بیت در حل مشکلات می‌تواند عامل تقرب به اهل بیت باشد. در سایه ارتباط با این خانواده، خانواده‌های خودمان را از شر شیاطین مصون و محفوظ نگه داریم.

انتهای پیام
captcha