جلسه ستاد بزرگداشت شهید رئیسعلی دلواری در بوشهر برگزار شد + عکس
کد خبر: 4156137
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷

جلسه ستاد بزرگداشت شهید رئیسعلی دلواری در بوشهر برگزار شد + عکس

حاضران در جلسه برنامه‌ریزی یکصدو‌هشتمین ستاد بزرگداشت شهید رئیسعلی دلواری بر تبیین هر چه بیشتر شاخصه‌های اصلی مجاهدت، الگوی شخصیتی و اجتماعی این شهید بصیر و استکبارستیز در بین سایر اقشار ملی و بین‌المللی تأکید کردند.

جلسه برنامه‌ریزی یکصدو‌هشتمین ستاد بزرگداشت شهید رئیسعلی دلواری در شهر بوشهر

به گزارش ایکنا از بوشهر، جلسه یکصدو‌هشتمین بزرگداشت سردار شهید رئیسعلی دلواری، عصر روز گذشته، ۲۷ تیرماه، به ریاست آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، در مجتمع فرهنگی و پژوهشی آدینه محله شهید مدرس منطقه یک شهر بوشهر برگزار شد.

عبدالرضا عالی‌پور، بخشدار بندر دلوار شهرستان تنگستان، در ابتدای این جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی با بیان این مطلب که مبارزات رئيسعلی دلواری برگ زرين ديگری در تاريخ مقاومت دلير مردان ايران در مبارزه با استعمار است، اظهار کرد: قيام مردم تنگستان قریب به ۷ سال به طول انجاميد و در اين مدت، پاسداری از بوشهر، دشتستان و تنگستان به‌عنوان منطقه سکونت خود و جلوگيری از نفوذ قوای بيگانه به درون سرزمين ايران و دفاع از استقلال وطن به‌عنوان دو هدف اصلی دلیران مقاومت تنگستان در دفاع همه جانبه از این آب و خاک بود.

بخشدار بندر دلوار افزود: با کودتای ضد انقلابی لياخوف روسی، عليه مشروطه‌خواهان در سال ۱۳۲۶ هجری قمری و بمباران مجلس شورای ملی و استقرار ديکتاتوری محمدعلی شاه قاجار، رئيسعلی به‌همراه آیت‌الله سيدمرتضی علم‌الهدی اهرمی به مبارزه عليه استبداد صغير پرداخت. در سال ۱۳۲۷ هجری قمری با کمک تفنگچی تنگستانی، بوشهر را از عناصر مستبد وابسته به دربار محمدعلی شاه پاک کرد و اداره گمرک و انتظامات و ديگر ادارات را تسخير کرد. اين کار دليران تنگستان بر انگليسی‌ها که اداره گمرک را در اجاره داشتند، گران آمد و آنان برای تضعيف مشروطه‌خواهان و استمرار سلطه بر حيات اقتصادی و سياسی جنوب ايران به جنگ با دليران تنگستانی، دشتی و دشتستانی پرداختند و در اين راه از ديگر خوانين جنوب ايران ياری جستند.

عالی‌پور تصریح کرد: جنگ ميان رئيسعلی و دليران تنگستان از يک سو و انگليسی‌ها و خوانين متحد آنان از سوی ديگر به‌طور پياپی و پراکنده تا شوال ۱۳۳۳ هجری قمری ادامه يافت و انگليسی‌ها نتوانستند بر سردار رئيسعلی دلواری و يارانش تفوق يابند. تا اينکه در گير و دار حمله انگليسی‌ها به بوشهر در ۱۲ شهریورماه ۱۲۹۴ برابر با ۲۳ شوال ۱۳۳۳ هجری قمری و یا همان سوم سپتامبر ۱۹۱۵ میلادی، هنگامی که سردار رئیسعلی دلواری در محلی به نام «تنگک صَفَرِ» قصد شبيخون به قوای انگليسی‌ها را داشت، از پشت مورد هدف گلوله يکی از همراهان خائن قرار گرفت و در دم به شهادت رسيد.

همچنین آیت‌الله صفایی‌بوشهری، رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر، در این جلسه اظهار کرد: رئیسعلی دلواری انسانی مومن، متدین و مخلص بود و غیرت دینی و ملی داشت و مرقد مطهر شهید رئیسعلی دلواری در وادی‌سلام شهر نجف‌اشرف به‌عنوان یک پایگاه مقاومت و نماد مجاهدت و استکبارستیزی است.

وی با بیان اینکه سردار شهید رئیسعلی دلواری دارای بصیرت سیاسی بود، تصریح کرد: او حاضر نبود یک وجب از خاک این میهن به دست بیگانه بیفتد. این شهید بزرگوار و دلیرمرد جنوب ایران دارای شجاعت خاصی بود که به‌عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های بارز شخصیتی این مبارز استکبارستیز بود. او آن زمان در مقابل انگلیس که ابرقدرت دریایی بود ایستاد و با شجاعت مبارزه کرد.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه کارهای این شهید همه منطبق با موازین شرع و تقوا بود، افزود: همه کارهای او براساس اجازه شرع بود حتی لشکر او آیین‌نامه حرب داشت و در تاریخ زندگی سردار رئیسعلی دلواری یک نفر پیدا نشد که عنوان کند ایشان بد اخلاقی می‌کرد، اما أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم بود.

وی داشتن اخلاق فردی و اجتماعی را یکی دیگر از ویژگی‌های سردار شهید رئیسعلی دلواری دانست و بیان کرد: ایشان مردم را برای خود مصادره نمی‌کرد بلکه وجود خود را برای دین و مملکتش هزینه کرد و مکتب شهید سلیمانی نیز برگرفته از مکتب شهید رئیسعلی دلواری است.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری افزود: او اطلاعات وسیع سیاسی و جهانی داشت و این یکی از ویژگی‌های شخصیتی شهید بود که به مسائل مختلف اشراف داشت. سردار شهید رئیسعلی دلواری هیچگاه نگاه نکرد که چه تعدادی کنار ا‌و هستند و چه اندازه امکانات دارد، او فقط می‌دید که خدا را دارد و با همین اتکا انگلیس را شکست داد؛ لذا می‌بینید هیچ تصویری از ایشان را نمی‌دهند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: اگر سردار رئیسعلی دلواری نبود همین خطه جنوب کشور در بوشهر و هرمزگان و خوزستان تجزیه می‌شد، اما او نگذاشت و به‌همراه همرزمان خود مبارزه کرد و رنج‌های زیادی دید و صبورانه و فکورانه به‌جان خرید و تسلیم جبهه زور و ظلم و ستم یاغیان نشد.

وی با بیان اين مطلب که بزرگی نام رئیسعلی به خاطر همین نکات است و مهمترین علت آن دین داری، اخلاص و مجاهدت است، اظهار کرد: با نهادینه شدن فرهنگ رئیسعلی دلواری فاصله داریم، هرچند که کارهای خوبی طی سال‌های گذشته انجام شده است.

یادآور می‌شود، در پایان احمد لطفی، فرماندار شهرستان تنگستان، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌شیخ حبیب پهلوزاده، امام جمعه شهر اهرم، عبدالرضا مطاف، مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات استان بوشهر از چگونگی اتمام پروژه مرمت و بازسازی مرقد شهید رئیسعلی دلواری گزارشی را ارائه کرد.

حامد فکوری 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha