رئیسعلی دلواری، علم مبارزات ضد استعماری را علیه انگلیس در جنوب کشور برافراشت
کد خبر: 3994826
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
مدیرکل فرهـنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر:

رئیسعلی دلواری، علم مبارزات ضد استعماری را علیه انگلیس در جنوب کشور برافراشت

مدیرکل فرهـنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به شخصیت رئسعلی دلواری، وی را دلیرمردی از خطه تنگستان دانست که با بصیرت، وطن دوستی و اسلام خواهی، علم مبارزات ضد استعماری را علیه انگلیس در جنوب کشور برافراشت.

به گزارش ایکنا از بوشهر، فاطمه کرمپور مدیرکل فرهـنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، امروز دوازده شهریور به مناسبت ۱۲ شهریور سالروز شهادت رئیسعلی دلواری و روز مبارزه با استعمار پیامی صادر کرد که متن آن به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در آغاز جنگ جهانی اول در سال 1914 قوای روس از شمال و نیروهای انگلیس از جنوب، ایران را در معرض هجوم قرار دادند و کشتی‌های جنگی انگلیس در بوشهر لنگر انداختند و نیروهای اشغالگر که قصد اِشغال بوشهر و نواحی ساحلی اطراف را داشتند با مقاومت مردم این شهر روبه رو شدند.

شهید رئیسعلی دلواری پس از دریافت حکم و فتوای جهاد توسط علما، تفنگ در دست گرفت، قطار همت به کمر بست و برای مبارزه با دشمن پا به میدان نبرد گذاشت.

او فریاد وطن دوستی را با فتوای اسلام خواهی در هم آمیخت و با وحدت و همکاری سرداران جنوب و با همراهی مردمان این دیار، دشمن متجاوز را به زانو در آورد.

تنگستانی‌ها به رهبری «رئیس‌علی دلواری» در حملاتی موثر، ضربات مُهلکی به انگلیسی‌ها وارد کردند که در یکی از این حملات، رئیسعلی دو افسر عالی رتبه انگلیسی را به همراه یازده سرباز هندی از پای درآورد.

بی شک قیام دلیرمردان و شیر زنان استان بوشهر که از ابتدای تجاوز انگلیسی‌ها به کشور آغاز شد و همچنین  گورستان انگلیسی ها در این استان، برگ زرین دیگری در تاریخ مقاومت دلیر مردان ایران در مبارزه با استعمار بوده و سند محکمی بر این حقیقت است که هیچ دشمنی در برابر غیرت و شجاعت فرزندان ایران، یارای مقاومت و ایستادگی ندارد.

 دوازدهم شهریورماه، سالروز شهادت دلیرمردی از خطه تنگستان است که با بصیرت، وطن دوستی و اسلام خواهی، علم مبارزات ضد استعماری را علیه انگلیس در جنوب کشور برافراشت.

اینجانب ضمن گرامیداشت دوازدهم شهریور ماه روز مبارزه با استعمار انگلیس یاد و خاطره شهید والامقام رییس علی دلواری نماد ایستادگی و مقاومت را گرامی داشته و امیدواریم در سایه ی الطاف بی کران الهی و در ظل توجهات حضرت ولی عصر(ارواحنافداه) و با تمسک به آرمان های بلند معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) و منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در ترویج فرهنگ جهاد و شهادت بیش از پیش موفق و پیروز باشیم .

رئیسعلی دلواری فرزند زایر محمد دلواری در سال 1299 هجری قمری در دلوار شهرستان تنگستان استان بوشهر متولدشد و با فتوای مجتهدان علیه متجاوزان انگلیسی قیام و نام خود را در  استعمار ستیزی ثبت کرد و سرانجام در گیرودار حمله انگلیسی ها به بوشهر در دوازدهم شهریور 1294 ش برابر با 23 شوال 1333 ق (سوم سپتامبر هزار و نهصد و پانزده میلادی) هنگامی که رئیس‌علی در محلی به نام «تنگک صفر» قصد شبیخون به قوای انگلیسی ها را داشت، از پشت مورد هدف گلوله یکی از همراهان خائن قرار گرفت و در سن 33 سالگی به شهادت رسید.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha