مجلس جزءخوانی هیئت رایة العباس(ع) بوشهر برگزار شد + عکس
کد خبر: 4046251
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶

مجلس جزءخوانی هیئت رایة العباس(ع) بوشهر برگزار شد + عکس

جلسه جزءخوانی قرآن ویژه ماه مبارک رمضان، شامگاه سیزدهم فروردین‌ماه، از سوی هیئت مذهبی رایة العباس(ع) رهروان راه شهدا و با همکاری هیئت مذهبی محبین حضرت رسول(ص) در تکیه محله شهید مصطفی چمران شهر بوشهر برگزار شد.

مجلس جزءخوانیبه گزارش ایکنا از بوشهر، حجت‌الاسلام حمیدرضا جعفری‌زاده، کارشناس دینی، در نخستین مجلس جزءخوانی هیئت مذهبی رایة العباس(ع) رهروان راه شهدا که شامگاه سیزدهم فروردین‌ماه، در تکیه محله شهید مصطفی چمران شهر بوشهر برگزار شد به تفسیر آیه ۱۰۲ سوره بقره پرداخت و اظهار کرد: در حكومت حق و زمامدارى حاكم الهى نيز همه‌ مردم اصلاح نمى‌شوند بلکه «وَ اتَّبَعُوا ما تَتْلُوا الشَّياطِينُ عَلى‌ مُلْكِ سُلَيْمانَ» گروهى كج‌روى مى‌كنند. 

وی با اشاره به اینکه حكومت با نبوت منافات ندارد و برخى انبيا نیز حكومت داشته‌اند، افزود: شياطين در حكومت سليمان(ع) نيز بيكار نمى‌نشينند و پى در پى القاى سوء مى‌كنند. همچنین نیز ساحران براى مقدس جلوه دادن و توجيه كار خود «وَ ما كَفَرَ سُلَيْمانُ» حتی حضرت سليمان(ع) را نيز ساحر معرفى مى‌كردند. 

حجت‌الاسلام جعفری‌زاده با بیان اینکه بر اساس متون کتب آسمانی در واقع خداوند منان از مقام انبيا در برابر تهمت ديگران دفاع مى‌كند، گفت: براى مقابله با علوم مضر و عقايد انحرافى «ما أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ» آگاهى صالحان از آنها لازم است و از آنجا مبنای عقلایی و ادراکی که تعليم وتعلم و اعمال سحر «كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ» در رديف كفر است، بایستی معلم و آموزگار حکیم بايد در مقام تعليم و بر اساس اسناد دانش‌بنیان «وَ ما يُعَلِّمانِ ... حَتَّى يَقُولا ... فَلا تَكْفُرْ» نسبت به كاربردهاى منفى علوم هشدار دهد و این تاکید آیات الهی بدان علت است که «يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ» و «وَ ما يُعَلِّمانِ» پرورگار قادر متعال انسان را در بين دو آموزش یعنی هم وساوس شيطانى و هم الهامات الهى قرار داده است. 

کارشناس دینی با ابراز اینکه درجه کافری فرد ساحر در روايات نيز وارد شده و بیان شده است که قتل حکم مجازاتی فرد كافر است، بیان کرد: گاهى علم و دانش «إِنَّما نَحْنُ فِتْنَةٌ» وسيله آزمايش است و همچنین در این خصوص فرشتگان نيز مى‌توانند «ما يُعَلِّمانِ ... حَتَّى يَقُولا» معلم انسان‌ها شوند. 

تأثیرات سِحِر و تفرقه‌اندازی در افول شخصیت انسانی 

وی با تصریح بر اینکه «فَلا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ...» تفرقه انداختن ميان زن و شوهر كارى شياطينى و در حد كفر است، افزود: دانش و آموزش «يَتَعَلَّمُونَ ما يَضُرُّهُمْ وَ لا يَنْفَعُهُمْ» هميشه مفيد نيست بلکه گاهى مضر و زيان‌آور نيز است و جادو واقعيت دارد و در زندگى انسان «يُفَرِّقُونَ بِهِ ...» مؤثر است و ساحران شايد به پول و شهرتى برسند «ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ» ولى در قيامت بهره‌اى ندارند، پس باید همگان بر پایه عقلانیت و بصیرت توجه داشته باشیم که اگر ساحر دست به كارهايى کافر‌پایه مى‌زند، ولى تمام تأثير و تأثرات زير نظر خداست و مى‌توان «وَ ما هُمْ بِضارِّينَ» از طريق پناه بردن به خداوند و استعاذه و توكّل و دعا و صدقه از توطئه‌ها نجات يافت. 

حجت‌الاسلام جعفری‌زاده اظهار کرد: كسى كه به سراغ تفرقه‌اندازى و سحر مى‌رود و از حرکات دانش‌پایه و کار و تلاش عقلانی و سازنده دوری می‌کند، در واقع «لَبِئْسَ ما شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ» انسانيت خود را از دست مى‌دهد. 

همچنین در این محفل رمضانی که از سوی هیئت مذهبی رایة العباس(ع) رهروان راه شهدا و با همکاری هیئت مذهبی محبین حضرت رسول(ص) شهر بوشهر بر‌پا شد با برنامه جزءخوانی قرآن کریم توسط آقایان سید‌ابوالفضل هاشمی، مرتضی دریایی، حسین نوذری، سید‌حسن هاشمی، حجت‌الاسلام حمیدرضا جعفری‌زاده و سبحان ادیب‌نیا و نیز مناجات‌خوانی و ختم فرازهای دعای جوشن‌کبیر با نوای سید‌حسن هاشمی، مداح اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) همراه بود. 

خبرنگار: هاجر محمدی 

عکاس: حامد فکوری

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha