آرامش و آسایش در زندگی متصل به حضور خدا در تمامی لحظه‌های زندگی است + عکس
کد خبر: 4110756
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۹
محسن یاراحمدی بیان کرد:

آرامش و آسایش در زندگی متصل به حضور خدا در تمامی لحظه‌های زندگی است + عکس

داور بین‌المللی قرآن کریم گفت: آرامش و آسایش واقعی در زندگی منوط به حضور خدا و عمل به آموزه‌های الهی در تمام لحظه‌های زندگی است.

محسن یاراحمدی، مدرس و قاری بین‌المللی قرآن

به گزارش ایکنا از بوشهر، سومین و چهارمین جلسه آموزشی کلاس‌ تخصصی صوت و لحن (قرائت سطح ۷ قرآن) با تدریس استاد محسن یار‌احمدی، مدرس و قاری بین‌المللی قرآن، در دو نوبت صبح و عصر جمعه نهم دی‌ماه، ویژه سومین دوره ارتقای حافظان و قاریان و با حضور حاج‌عبدالله محبوبی، قاری ممتاز و داور قرآنی، از سوی شبکه آموزشی تخصصی «بلدالأمین» مؤسسه قرآنی طاها در محل سالن کنفرانس اداره‌کل فرهنگ و ارشاد‌اسلامی استان بوشهر برگزار شد.

تبیین مقامات در تلاوت قرآن

محسن یاراحمدی، مدرس و داور بین‌المللی قرآن، در این جلسات تخصصی به ارائه نکات آموزشی درباره مقامات در هنر تلاوت قرآن پرداخت و با بیان اینکه مزیت نُت ششم مقام حجاز به این است که می‌تواند برای ورود به دستگاه سه‌گاه باشد، اظهارکرد: مقام حجاز در تلاوت استاد مصطفی اسماعیل تقریبا از مقامات پُر کاربرد می‌باشد. این مقام جزء مقامات محزون می‌باشد که در این باره به مقام الحزین مشهور است. همچنین نیز مقام حجازکار یک مقام منفصل است و به همین دلیل بین درجات چهارم و پنجم آن یک فاصله طنینی یا فاصله یک پرده کامل وجود دارد. اگر نُت «می» را به‌عنوان نُت تونیک و پایه این مقام در نظر بگیریم، جنس چهارتایی پائین این مقام با نُت «می» و جنس چهارتایی بالای آن نیز با نت «سی» آغاز می‌شود.

داور بین‌المللی قرآن با اشاره به کاربرد انواع مقام‌های صبا، سه‌گاه، نهاوند، چهارگاه، رَست، عجم، حجاز و بیات، گفت: برای آفرینش نغمات و ملودی‌ها اگر با یک نگاه کلی بنگریم می توانیم مفاهیم مقام، نغمه، لحن، آواز، دستگاه، گام و موارد مشابه آن را در یک تعریف کلی بگنجانیم، اگر چه در تعریف اصطلاحات برخی از این مفاهیم با دیگری تفاوت دارد. تمایز و تشخیص هر مقام نتیجه تغییر حالات و کیفیات یک نغمه و ملودی و تفاوت هر مقام با مقام دیگر نتیجه اختلاف در تغییر مسافت‌ها و فواصلی است که بین درجات صوتی هر مقام نسبت به مقام دیگر وجود دارد. پس آکسان‌ها و الحان‌ها در نمره فصاحت ثاتیر بسزایی دارند.

یار‌احمدی با عنوان این مطلب که یکی از علل پیشرفت و موفقيت‌‌های چهره‌های قرائت قرآن در جهان اسلام این بود که قرآن را ملکه زندگی خود کرده بودند و مراودات ویژه‌ای با موزیسین‌ها داشتند، افزود: قرآن هدایت‌گر انسان‌ها بدون محدودیت زمانی و مکانی و خلاصه‌ای از «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ» و تمام کتب آسمانی است. پس انس با قرآن کریم و قرائت کلام‌الله همراه با حس تاثیر بسزایی در جذب مخاطب و مستمع دارد.

هدایت به استوارترین راه‌ها با عمل به کلام وحی

وی با بیان اینکه آرامش و آسایش واقعی در زندگی منوط به حضور خدا و عمل به آموزه‌های الهی در تمام لحظه‌های زندگی است، ابراز کرد: آیات این کتاب الهی که بر حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) به صورت تدریجی نازل شده است پیام‌های هدایت و راهنمایی را به تمام انسان‌ها ارائه و تعلیم می‌دهد که موجب ارتقای تفکر و اندیشه و رشد شخصیتی در انسان‌ها بر اساس صراط مستقیم می‌شود. پس نتیجه می‌گیریم که تغییر و تحول در تمامی امور جامعه نیازمند عزم، تحول، عمل و همت جمعی و جهادی آن مردم جامعه است.

گفتنی است، قاریان و حافظان قرآن آقا و بانو در سومین و چهارمین جلسه کلاس‌های شبکه آموزشی تخصصی «بلدالأمین» در حضور نمایندگان ادارات امور‌قرآنی اوقاف و تبلیغات اسلامی به تلاوت و اجرای محفوظات خود پرداختند.

استاد محسن یار‌احمدی، مدرس و داور بین‌المللی قرآن


سیده‌فردوس رضوی 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha