بررسی علل کشتار ناجوانمردانه حجاج ایرانی در مکه
کد خبر: 3984693
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
یادداشت /

بررسی علل کشتار ناجوانمردانه حجاج ایرانی در مکه

حج سال ۱۳۶۶، یکی از خونین‌ترین حج‌های تاریخ ایران اسلامی است که در آن اتفاق بیش از ۲۷۰ شهروند ایرانی به خاک و خون کشیده شدند.

به گزارش ایکنا از بوشهر، مراسم حج سال 1366، یکی از صفحات کتاب پر جنایت آل‌سعود است که در آن کشتار بیش از 270 نفر از شهروندان ایرانی که برای حضور در مراسم «برائت از مشرکین» شرکت کرده بودند را رقم می‌زند. روز ششم ذی‌الحجه سال 1407 (مصادف با روز نهم مردادماه 1366 شمسی) یادآور مراسم «برائت از مشرکین» زائران ایرانی خانه خدا و کشتار حجاج مظلوم ایرانی در مکه به دست حکام آل سعود است. مکان و زمانی که خون ریختن در آن حرام است و این حرمت تا جایی اهمیت دارد که اعراب جاهلیت احترام این مکان و زمان را نگه داشتند، اما این حرمت از سوی عوامل سعودی شکسته شد. در این فاجعه حتی به زنان و جانبازان هم رحم نکردند، به‌طوری‌که نیمی از کشته‌شدگان زنان بودند، از این رو اسما بحرانی، معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران بوشهر به بررسی علل این موضوع در قالب یادداشتی پرداخته و یک نسخه از آن را در اختیار ایکنا قرار داده است.

از جمله جنایت آل سعود در مراسم حج سال ۱۳۶۶ هجری شمسی اتفاق افتاد که در آن خیل زائران ایرانی که برای حضور در مراسم فریضه الهی حج و برائت از مشرکین شرکت کرده بودند، به شهادت رسیدند.

ششم ذی الحجه سال ۱۴۰۷ هجری قمری یاد آور مراسم (برائت از مشرکین‌) در بیت الله الحرام و کشتار حجاج مظلوم ایرانی در مکه مکرمه به دست حکام ظالم آل سعود است.

این روز، یادآور کشتار خونین انسان های بی‌گناهی است که به جرم برائت از مشرکین به شهادت رسیدند، در صورتی که عنوان برائت از مشرکین در آیات متعدد قرآن و در سوره هایی مثل نسا، انعام، توبه و ...اما این عمل ریشه در سنت ابراهیمی دارد.

از نظر زمان و مکان، بیت‌الله الحرام و ماه ذی‌الحجه از جمله ماه‌های حرام شمرده شده است که جنگ و خون‌ریزی در آن حرام است و این حرمت تا جایی است که اعراب جاهلیت نیز احترام این زمان و مکان را نگه داشتند، اما این حرمت به دست عوامل آل سعود شکسته شد و به زائران خانه خدا و حتی زنان هم رحم نکردند، به طوری که نیمی از کشته شدگان از زنان بودند.

از این دردناک‌تر آنجاست که بسیاری از آمار شهدا مربوط به روزهای پس از حادثه بود که مأموران سعودی اجازه مداوای مجروحین حادثه را ندادند و تعدادی از مجروحین که بر اثر ضربات، جراحات زیادی بر آنان وارد شده بود، پس از تحمل رنج و درد بسیار و در حالی که با اندک رسیدگی به حال آنان، امکان مداوا وجود داشت، به فیض شهادت نائل آمدند.

کسانی که خود را حافظ و نگهبان خانه خدا می‌دانستد، با حمله به زائران بیت خدا نشان دادند که سردمداران وهابی عربستان نه تنها لیاقت خدمت به حرمین شریفین در این کشور را ندارند، بلکه برای اثبات سرسپردگی و قدرت پوشالی خود حاضر شدند احکام محکم الهی (‌که همان حرمت ماه ذی الحجه و خانه خداست) را زیر پا بگذارند و اینگونه از میهمانان حریم الهی میزبانی نمایند.

یاد و خاطره شهدای خانه خدا را گرامی میداریم و به روح ملکوتی و بلندشان صلوات بر محمد و آل محمد نثار می‌کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha