ازدواج آسان؛ از رویا تا واقعیت
کد خبر: 3984413
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
یادداشت /

ازدواج آسان؛ از رویا تا واقعیت

با توجه به اهمیت ازدواج در نگاه اسلام، اکرم خزاعی پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه به بررسی ابعاد ازدواج آسان در جوامع اسلامی پرداخته است.

در اسلام، ازدواج امری مهم و ضروری است و بسیار به آن امر شده‌ و اهمیت آن تا جایی است که پیامبر اكرم(ص) می‌فرمایند: «انسان با ازدواج نصف دینش كامل می‌شود». از این رو اکرم خزاعی، پژوهشگر و مدرس حوزه علیمه، یادداشتی را در این زمینه در اختیار خبرگزاری ایکنا بوشهر قرار داده است که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود:

مرد و زن با توجه به نیازهای روحی، عاطفی، جسمی و جنسی که دارند، مکمل یکدیگرند و برای داشتن زندگی گوارا و سعادتمند، جفت شدن و در کنار یکدیگر قرار گرفتن این دو، اجتناب ناپذیر است.

تنها شیوه‌ای که هر یک از زن و مرد می‌توانند با آن دیگری را به بهترین وجه، تکمیل کنند و به خواسته‌های روحی و روانی همدیگر پاسخ مناسب دهند، ازدواج است. از این رو، در نزد خداوند بهترین و محبوب‌ترین بنیان و سازه که دربردارنده شرط اساسی سعادت بشر است، همین ازدواج می‌باشد.

ازدواج، بسیاری از نیازهای درونی انسان را جوابگوست. کسی که همسر اختیار می‌کند، در واقع زمینه مساعده‌ایی برای پذیرش دستورات مناسب با فطرت را فراهم کرده است و به مراتب راحت‌تر م‌ تواند طبق اوامر دینی عمل کرده و با فرامین الهی خود را وفق دهد.

بسیاری از جوانان به بهانه اینکه شرایط ازدواج بسیار سخت شده است، در سنین جوانی مبادرت به این کار نمی‌کنند. به همین دلیل، سن ازدواج بالا رفته و اگر این روند پیش رود، به جایی می‌رسد که عده‌ای به طور کلی از ازدواج صرف نظر می‌کنند و سیر تخلفات و ارتکاب محرمات روز به روز فزونی می‌یابد.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «هر کس فرزندش به حدّ ازدواج برسد و او هم بتواند زمینه ازدواجش را فراهم کند؛ ولی او را زن ندهد و فرزندش گرفتار گناه گردد، گناه فرزند بر عهده اوست». گاهی پدر با آنکه می‌تواند برای پسرش همسر اختیار کند، بهانه می‌آورد که او هنوز جوان است و یا باید ادامه تحصیلات بدهد و یا تا وقتی که از نظر مالی به جایی نرسیده و نتوانسته روی پای خود بایستد، خبری از ازدواج نیست. و یا پدر دختر می‌گوید که دخترم کم سن و کم تجربه است یا فعلاً باید در خانه بماند و کمک مادرش باشد یا باید تحصیلاتش را ادامه دهد و یا تا وقتی همسر متمکن و متمول برایش نیامده و خواستگارش دارای شغل و تحصیلات عالی نباشد، نباید ازدواج کند. چنین والدینی که با بهانه‌هایی از این قبیل در تزویج پسر یا دخترشان کاهلی و تعلّل می‌نمایند، مشمول این حدیث می‌شوند و هر گناهی که این پسر یا دختر به دلیل ازدواج نکردن مرتکب شوند، در آن شرکت دارند.

وقتی که جوان به سن ازدواج می‌رسد تمایل دارد که تشکیل خانواده بدهد ولی موانع مختلفی در این راه مانند نداشتن شغل مناسب، نداشتن مسکن، جهیزه‌های گران قیمت، تجمل‌گرایی و باب شدن رسومات خاص در بین خانواده وجود دارد. راه اساسی برون‌رفت از این بحران و مشکلات سر راه ازدواج جوانان برگشت به سنتهای دین و تعالیم قرآن در زمینه ازدواج است. باید بر اساس قرآن، فرهنگ توکل به خدا، زمینه ازدواج آسان را در جامعه ترویج داد. در گذشته مراسم‌ و رسومات ازدواج‌ها بسیار ساده‌تر بود و مشکلی هم برای این زندگی‌ها ایجاد نمی‌شد.

بنابراین هر کس تسهیلاتی را برای ازدواج برادر مؤمنش فراهم آورد؛ مثلاً دختر خود را به آسانی و بدون سخت‌گیری به ازدواج جوانی در بیاورد و یا اگر وسعش می‌رسد، در جهت فراهم شدن مقدمات ازدواج پسر و دختری از بذل مال دریغ نکند و بالاخره هر کاری که از دستش برمی‌آید، انجام دهد تا یک ازدواج سالم صورت گیرد، چنین کسی اجر و پاداش بسیاری مطابق روایات وارده شامل حالش می‌شود و از رحمت الهی برخوردار خواهد بود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha