مناظره در مکتب اهل بیت، راهی برای به‌دست آوردن حقیقت بوده است
کد خبر: 4002988
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع): 

مناظره در مکتب اهل بیت، راهی برای به‌دست آوردن حقیقت بوده است

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اهمیت گفت‌وگو در سیره و مکتب اهل بیت گفت: گفت‌وگو و مناظره در مکتب اهل بیت همیشه به معنی تضارب آرا و راهی برای به‌دست آوردن حقیقت بوده است.

به گزارش ایکنا از بوشهر، نشست علمی بررسی مولفه‌های گفت‌وگو و مناظره در سیره رضوی صبح امروز پانزده مهر به مناسبت شهادت امام رضا(ع) با حضور فائزه عظیم‌زاده اردبیلی، نویسنده و پژوهشگر دین و عضو هیئت‌ علمی دانشگاه امام صادق(ع) و شرکت جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه پیام‌نور گناوه به صورت مجازی برگزار شد.

وی با بیان مولفه‌های مناظره مثل اعتمادسازی، شفاف‌سازی و آزاد اندیشی ابراز کرد: گفت‌وگو و مناظره در مکتب اهل بیت همیشه به معنی تضارب آرا و راهی برای به‌دست آوردن حقیقت بوده است.
عظیم زاده‌اردبیلی در ادامه با اشاره به اهمیت گفت‌وگو در سیره معصومین افزود: در سیره معصومین گفتگو و مناظرات متعددی با فرق اسلامی، پیروان ادیان، شکاکان و مخالفان صورت می‌گرفت و ائمه با سعه صدر ، آرامش، استدلال و منطق آن را تبیین می‌کردند.
نویسنده و پژوهشگر دین به تشریح حرکت امام رضا(ع) پرداخت و بیان‌کرد: حرکت امام رضا حرکت علمی همراه با عقلانیت است اصول گفتگو رضوی دارای ۳ مساله بود که اول فکر کردن، دوم موضوع تفکر و سوم اثر فکر کردن است.
عظیم‌زاده اردبیلی به ارائه راهکاری برای به نتیجه رساندن گفت‌وگو پرداخت و گفت: برای به نتیجه رسیدن یک گفت‌وگو و مناظره باید آنه را بر پایه خرد و زبان مشترک، استوار کرد و تا زمانی که فهم مشترک از موضوع مورد بحث نباشد تبادل اطلاعات به شکل صحیح صورت نمی‌گیرد.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) حضرت علی بن موسی الرضا را سردمدار حرکت فرهنگی در جهان اسلام دانست و بیان کرد: گفت‌وگو و مناظره در سیره رضوی، بر اساس استفاده از روش جدال احسن یعنی تکیه بر اصول و عقاید، محکم صحبت‌کردن ، محترمانه صحبت‌کردن، دوری از اهانت و اتهام استوار بوده است.
عظیم‌زاده اردبیلی در پایان این نشست به گفت‌وگوی دو جانبه با دانشجویان و اساتید پرداخت و به سوالات و شبهات‌شان پاسخ داد.

ارسالی/ مناظره در مکتب اهل بیت، راهی برای به‌دست آوردن حقیقت بوده است

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha