عقل مدار تشخیص وجود پیامبر (ص) است
کد خبر: 4007619
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶

عقل مدار تشخیص وجود پیامبر (ص) است

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران در نشست مجازی در خصوص حیات اجتماعی در سیره پیامبر گرامی محمد(ص) گفت: عقل مدار تشخیص وجود پیامبر (ص) است.

به گزارش ایکنا از بوشهر، حجت‌الاسلام حمیدرضا بصیری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران صبح امروز 2 آبان در نشست مجازی حیات اجتماعی در سیره پیامبر گرامی محمد(ص) که به مناسبت هفته وحدت با حضور  اساتید و دانشجویان دانشگاه پیام نور گناوه گفت: پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد(ص) در دوران حیات خود دارای ابعاد و شاخصه‌های بارز و برجسته‌ای بود که وجود حیات اجتماعی یکی از آنها است.

وی با اشاره به شخصیت پیامبر اکرم(ص) به اهمیت الگوگیری از شخصیت ایشان اشاره کرد و افزود: شخصیت پیامبر گرامی اسلام از ابعاد مختلف قابل الگو گرفتن است و باید به همه آنها توجه و در زندگی خود جاری کنیم.

بصیری ضمن تاکید بر اهمیت پرداخت به حیات اجتماعی رسول اکرم(ص) تشریح کرد: ابعاد و ویژگی‌های پیامبر اسلام از جمله حیات اجتماعی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و باید به این بعد اهمیت و نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

این پژوهشگر دینی یادآورشد: شاخصه وجودی  پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) حیات اجتماعی ایشان بود زیرا که هرگز و هرگز خودش را نمی‌دید و زندگی دیگران را جزو زندگی خود می‌دانست  که این مهم اکنون در دنیای مادی مطرح نیست.

بصیری ادامه داد: اولین اقدام و اصل تشکیل حکومت پیامبر(ص) در مدینه تشکیل حکومت و تدوین قانون اساسی برای مردم بود که نشان دهنده حیات اجتماعی  سیاسی او بوده است.

وی افزود: یکی دیگر از شاخصه‌های بارز و مهم  پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) در دوران زندگانی و پیامبری حیات عقلانی  است و عقل نعمت بی‌بدیل و اولین چیزی است که خداوند به انسانها کرامت کرده است و در موجودات دیگر وجود ندارد و این مدار تشخیص در وجود پیامبر (ص) ممتاز بود و زندگی پیامبر و اهل بیت (ع) عاقلانه و بر مبنای اخلاق و مردمداری بوده است که در روابط خانوادگی، اقتصادی و سیاسی و اجتماعی آنها آشکار است.

بصیری با بیان اینکه از دیگر بارزترین بعد شخصیتی حیات پیامبر محمد(ص) حیات توحیدی و الهی بوده است، افزود:  اخلاق از بزرگترین اعجاز و شاخصه دیگر الماس حیات زندگی وجودی نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) بود.

وی اظهار کرد: مکارم اخلاق را در  سیره پیامبر و فرزندان امام معصوم آشکارا می‌بینیم  که این سیره را در مواجهه با دشمنان، منکران، دوستان و دشمنان رعایت می‌کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد:  در حالیکه بزرگترین اعجاز پیامبر اخلاق ایشان بود و در سختترین شرایط آن را زیرپا نگذاشت، اما این مسئله مهم در  جامعه امروزی از جمله روابط علمی ، دانشجویی و خانوادگی نادیده و کم توجه قرار می‌گیرد.

در پایان این نشست دو تن از دانشجویان شاعر دانشگاه پیام نور گناوه اشعار و سروده‌هایی  در وصف پیامبر گرامی اسلامی حضرت محمد(ص) قرائت کردند.

انتهای پیام
captcha