یازدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر برگزار شد
کد خبر: 4126532
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷

یازدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر برگزار شد

در یازدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر که با حضور مدیران فرهنگی و فعالان جامعه قرآنی برگزار شد، چشم‌انداز آینده فعالیت‌های قرآنی بوشهر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جلسه شورای فرهنگ عمومی استان بوشهربه گزارش ایکنا از بوشهر، یازدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر، روز گذشته، ۱۵ اسفندماه، به ریاست آیت‌الله صفایی‌بوشهری در محل سالن کنفرانس کوثر استانداری بوشهر و با تلاوت سیدعبدالخالق حسینی، قاری روستای چارک برگزار شد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، رئیس شورای فرهنگ عمومی بوشهر، در این جلسه ضمن تبریک ایام نیمه شعبان، از نخبگان فرهنگی، قرآنی، علمی و دانش‌بنیان قدردانی کرد و گفت: از همه مردم متدین و مسئولان که در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان بوشهر همکاری داشتند تقدیر کرد.

وی با اشاره به این مطلب که بوشهر در تاریخ قرآنی دارای یک سابقه دینی است، افزود: استان بوشهر در تمام شاخصه‌های فرهنگی دارای یک وجوه خاص مانند عالم‌پروری و تاریخ پژوهشی ویژه است. پس باید ۱۶ اسفندماه به‌عنوان روز قرآنی بوشهر به روز تجلی و عظمت قرآنی در این استان مبدل شود.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: روز قرآنی بوشهر در حوزه برنامه‌ریزی و پژوهشی برای آینده فعالیت‌های قرآن در کشور مطرح شده است. تاریخ قرآنی و سند چشم‌انداز قرآنی با تلاش همه پژوهشگران علمی و دانشگاه و حوزوی توانست به سراسر کشور معرفی شود.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری با بیان اینکه اگر براساس دانش حرکت نکنیم در حوزه اجرای برنامه‌ها زمین خواهیم خورد، تصریح کرد: در حوزه رسانه قرآنی در استان دچار ضعف هستیم و باید از ظرفیت دیگر شبکه‌های رسانه ملی در سطح استان بهره کافی را ببریم، البته شعبه بوشهر خبرگزاری ایکنا در سطح استان بوشهر به‌صورت دغدغه‌مندانه فعالیت‌های بالقوه و بسیار تخصصی را انجام می‌دهد، اما باید تمام مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی به روش هوشمندانه به کمک این رسانه قرآنی بیایند تا کارها عملیاتی شود و فعالیت‌های قرآن و عترت استان مطلوب‌تر در عرصه ملی و بین‌المللی معرفی شود.  بوشهر اکنون به‌عنوان یک استان الگو در سطح کشور مطرح است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی بوشهر با تأکید بر اینکه ما در رابطه با پژوهش‌های قرآنی نیاز به یک‌تحول فرهنگی داریم، گفت: قلب سال قرآنی در واقع روز قرآنی است، یعنی اینکه با راه‌اندازی کارگروه قرآنی باید برنامه‌های ثابت سالیانه نسبت به شرایط هر سال ایجاد شود، که بسیار اثرگذار است. پس باید در حوزه برنامه‌ریزی عملیاتی و اجرایی تمامی فعالیت‌های قرآنی ذیل شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی تشکیل شود.

وی افزود: حوزه تألیفات دانش‌پایه و گسترش و ترویج جلسات تفاسیر قرآن به‌عنوان یک‌ نیاز مبرم در جامعه مشاهده می‌شود. لذا باید روز قرآنی بوشهر و تاریخ و تمدن قرآنی بوشهر با اثرگذاری ویژه‌تری در عرصه ملی و بین‌المللی بدرخشد.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری از تلاش‌های ماندگار فعالیت‌های قرآنی اداره امور‌قرآنی اوقاف و امورخیریه استان بوشهر در عرصه تقویت و گسترش محافل معنوی و اسلامی و قرآن و عترت در مراکز افق و دیگر بقاع متبرکه قدردانی کرد و گفت: توسعه زیرساختی فعالیت‌های قرآنی اداره‌کل اوقاف و امورخیریه استان بوشهر باید عینی به تحقق کارهای ماندگار بینجامد.

وی تمامی مراکز علمی و مؤسسات قرآنی و دانشگاه‌ها را تشویق به حمایت از حوزه دانش‌بنیان قرآنی کرد و افزود: ایجاد موزهای قرآنی از دیگر نیازمندی‌های استان بوشهر است. در این خصوص می‌طلبد که اداره‌کل اوقاف و امورخیریه با هماهنگی حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه کشور نسبت به در اختیار گذاشتن مجتمع آموزشی و قرآنی به مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، به پویاتر شدن این دست فعالیت‌ها اهتمام ویژه‌ای بورزد.

امام جمعه بوشهر از مؤسسات فرهنگی و هنری و قرآنی خواستار شد که سعی کنند در اجرای فعالیت‌های خود به‌صورت مردم‌نهاد کوشش کنند، بیان کرد: تمام مؤسسات و مراکز قرآنی نسبت به تهیه گزارش در حوزه فعالیت‌های قرآنی خود در سال ۱۴۰۱ یک‌ نسخه کتابچه تدوین و تولید کنند و به دبیرخانه تحویل دهند و همچنین نیز برنامه‌ها و ایده‌های خلاقانه و نوآور مربوط به سال ۱۴۰۲ را تا ۱۵ خردادماه سال آینده، تحویل دبیرخانه شود، زیرا ما به برنامه، بودجه اختصاص می‌دهیم.

وی افزود: در طول سال ۲۴ جلسه شورای فرهنگ عمومی در استان بوشهر برگزار می‌شود که تعداد ۱۲ جلسه از این جلسات به شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی اختصاص دارد و در شهرستان‌ها نیز هم‌عرض با جلسات شورای فرهنگ عمومی باید جلسات شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی به‌صورت برخط و حضوری برگزار شود.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری با بیان این مطلب که سعی شود فعالیت‌های قرآنی با رویکرد کارآفرینی قرآنی و ایجاد اشتغال قرآنی در سطح شهرها و روستاها احیا و تشکیل شود، تأکید کرد: کمیته‌های پشتیبانی فعالیت‌های قرآنی ویژه برنامه‌ریزی برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی ماه مبارک رمضان امسال با حضور نمایندگان اوقاف و امورخیریه، مدیریت برنامه و بودجه، تبلیغات اسلامی، مراکز صنعتی، بازرسی کل تشکیل شود.

لزوم راه‌اندازی صندوق توسعه فعالیت‌های قرآنی

وی بر راه‌اندازی صندوق توسعه فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد و گفت: کارگروهی علمی و دانش‌پایه با حضور اساتید دانشگاهی و نخبگان مؤسسات شهری و روستایی برای ساماندهی فعالیت‌های پژوهشی و تحقیق و مسائل قرآنی تشکیل شود و به شکل حقیقی و مجازی محصول تولید کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با تأکید بر تشکیل جلسات تخصصی تلاوت قرآن با حضور اساتید مجرب ویژه جوانان و نوجوانان در مساجد به شکل پایه و دوره‌ای، تصریح کرد: با توجه به گزارشی که مدیرعامل مؤسسه قرآنی طاهای بوشهر و مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان بوشهر ارائه کردند نشان از آن دارد که در بوشهر صدای زنگ خطر در رشته قرائت و رشته حفظ قرآن به گوش می‌رسد که نیاز دارد با وحدت و بسیج همگانی مؤسسات قرآنی شاهد درخشش استعدادهای هم استانی در عرصه ملی و بین‌المللی باشیم.

وی با اشاره به اینکه ضرورت دارد که بودجه‌ای در راستای مدیریت جلسات تفسیر کلاسیک و فناورانه از سوی شورای تفسیر لحاظ شود، گفت: کارگروه فرهنگ و امور اجتماعی در رابطه با ماه مبارک رمضان و ایام عید نوروز تدبیر کنند، زیرا بی‌تدبیری ایجاد اخلال می‌کند.

میزبانی دو امامزاده از مجالس تفسیر و جزءخوانی قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا اسماعیل‌پور، مدیرکل اوقاف وامورخیریه استان بوشهر، با بیان اينکه سایر اعتبارات قرآنی مجموعه این نهاد از محل درآمد موقوفات است، گفت: کار ضبط برنامه‌های مجلس جزءخوانی قرآن کریم ویژه ماه مبارک رمضان امسال با حضور قاریان ممتاز بومی از سوی اداره امور‌ قرآنی اوقاف و امور خیریه و صدا و سیمای مرکز بوشهر در امامزاده محمد بن باقر(ع) و امامزاده عبدالمهیمن(ع) انجام شده است.

محمد ادیب‌نیا، مدیرعامل مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت استان بوشهر، در این جلسه خواستار ثبت عضویت و فعالیت شوراهای قرآنی استانی در شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی بوشهر شد و گفت: کار فعال شدن بیمه ۲۱۳ نفر از فعالان جامعه قرآنی و مدیران فعال قرآنی را پیگیری کرده‌ایم.

مدیرعامل مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت استان بوشهر با اشاره به اینکه تا کنون تعداد ۱۴ مؤسسه قرآنی مشکل اجاره‌بها دارند، اظهار کرد: ۵۰ درصد مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در استان بوشهر با اینکه مشکل در مکان فعالیت دارند، ولی اهتمام ویژه‌ای در ثبت فرم استعدادیابی مربیان قرآنی به‌صورت جهادی دارند.

اعطای ۷ میلیارد ریال به مؤسسات قرآنی در فاز نخست

وحید حیدری، معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد‌اسلامی استان بوشهر، آزمون مسابقه بزرگ تفسیر سوره یاسین با همکاری مؤسسه‌های فعال قرآنی بوشهر در ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، بیان کرد: ۸۰ مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت با مجوز فرهنگ و ارشاد‌ اسلامی و تبلیغات اسلامی در سطح استان بوشهر فعال هستند که تا کنون ۷ مؤسسه قرآنی مبالغ بالای ۱ میلیارد ریال مورد حمایت قرآنی قرار گرفته‌اند.

معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد‌ اسلامی استان بوشهر از اجرای طرح عهده‌داری حمایت از جامعه قرآنی خبر داد و افزود: برای پویایی فعالیت‌های قرآنی مؤسسات می‌طلبد که هر دستگاه حامی یکی از مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در سطح استان شود.

حجت‌الاسلام جابر آزور، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد استان بوشهر با اشاره به اینکه ۲۰ کانون تخصصی شاخص قرآنی داریم، گفت: ۴۳۰ کانون فرهنگی - هنری در سطح استان مجوز فعالیت دارند و به‌صورت مسجدمحور در میان جوانان و سایر اقشار فعالند.

اکبر پورات، معاون سیاسی و امنیتی استانداری بوشهر با بیان اینکه ما هر چه داریم از قرآن کریم است و باید فرهنگ قرآنی را در جامعه گسترش بدهیم، اظهارکرد: غفلت از فرهنگ و زیرساخت‌های فرهنگی موجب آسیب جدی در عرصه تمام بخش‌ها خواهیم شد.  ۸۰ هزار میلیارد ریال مصوبه دور دوم سفر دولت به استان بوشهر است که سال آینده اجرایی خواهد شد.

وی خبر داد: تا کنون در هیچ از آموزشگاه‌های تحصیلی شاهد مسمومیت دانش‌آموزان نبوده‌ایم و تمام پیام‌ها در رسانه‌های مجازی در این رابطه در حد یک شایعه است.

پورات گفت: مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهر به‌عنوان دبیر اجتماعی ستاد ساماندهی سواحل منطقه خلیج‌فارس بنادر در جلسه دوازدهمین نشست شورای فرهنگ عمومی گزارشی را ارائه خواهد کرد.

گفتنی است، سرهنگ پاسدار مهدی عالی‌زاده، معاونت فرهنگی و هنری سپاه امام صادق(ع)، حجت‌الاسلام و المسلین محمد قادری، مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر، زهرا کشاورزنیا، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت طاها بوشهر، سیداسدالله حسینی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت ثقلین روستای چارک شهرستان دشتی، نرگس صداقت، مدیرکل اسناد و کتابخانه‌ ملی استان بوشهر، حامد فکوری، دبیر خبرگزاری بین‌المللی ایکنا و سردبیر نشریه مجازی اندیشکده بین‌المللی طلوع، سمیه رسولی، مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، محمد مدرسی، رئیس دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر در این جلسه با ارائه گزارشی، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

همچنین در پایان از کتاب امام حسین(ع) در آیینه قرآن و احادیث به قلم محمود خدری، آموزگار بوشهری توسط رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر رونمایی شد و همچنین از سیدعبدالخالق حسینی، قاری روستای چارک شهرستان دشتی و اسماعیل کشتکار، مربی طرح ملی شباب‌الرضا تجلیل به‌عمل آمد.


امیرحسین مؤمنی 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha