برگزاری هشتمین جشنواره دوسالانه ملی «خاطره و سفرنامه‌نویسی رضوی»
کد خبر: 4001899
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷

برگزاری هشتمین جشنواره دوسالانه ملی «خاطره و سفرنامه‌نویسی رضوی»

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی از برگزاری هشتمین جشنواره ملی خاطره و سفرنامه‌نویسی رضوی خبر داد و گفت: هشتمین جشنواره دوسالانه ملی خاطره و سفرنامه‌نویسی رضوی با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی برگزار می‌شود.

حمید زارعی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی در گفت‌وگو با ایکنا از بوشهر از برگزاری هشتمین جشنواره ملی خاطره و سفرنامه‌نویسی رضوی خبر داد و گفت: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با همراهی و هماهنگی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی و انجمن اهل قلم خورموج با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، هشتمین جشنواره ملی خاطره و سفرنامه‌نویسی رضوی را در بخش‌های مختلف با شرایط ذیل برگزار می‌کند.

وی با اشاره به اهداف جشنواره تشریح کرد: اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی و تولید آثار فاخر، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و ادبی مرتبط با سیره اهل‌بیت(ع)، بزرگداشت و حمایت از پدیدآورندگان آثار در حوزه فرهنگ رضوی از اهداف این جشنواره است.

زارعی به بیان محورهای برگزاری این جشنواره پرداخت و بیان کرد: این جشنواره در محورها و موضوعات داستان، فرهنگ زیارت، امام رضا(ع)، خانواده و کودکان و نوجوانان، مهربانی و کرامات امام رضا(ع) و خاطره اولین زیارت در نظر گرفته شده است و همچنین از لحاظ گروه سنی نیز به دو بخش گروه سنی زیر 18 سال و گروه سنی بالای 18 سال تقسیم شده است و شرکت کنندگان می‌توانند در بخش‌های خاطره‌نویسی و سفرنامه‌نویسی فعالیت کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی به مقررات شرکت در جشنواره اشاره کرد و افزود: هر نویسنده با توجه به گروه سنی خود می‌تواند در هر بخش حداکثر  4  اثر ارسال کند و شرکت در هر دو بخش سفرنامه و خاطره‌نویسی همزمان مجاز است اما باید توجه داشت که مالکیت اثر باید متعلق به شرکت کننده باشد و سفرنامه‌ها نیز باید حاصل تجربه شخصی و مشاهدات عینی فرد باشد بنابراین شرکت‌کنندگان باید از ارسال سفرنامه‌های خیالی و ذهنی خودداری کنند.

وی با اشاره به فرآیند داوری گفت: نوآوری در انتخاب موضوع در فرآیند داوری دارای اهمیت است و شرکت کننده باید به ارائه گزارش دقیق و توصیف جزئیات در سفرنامه‌های ارسالی بپردازد و سه اصل مهم در خاطره‌نویسی یعنی زمان، مکان و واقعه را مورد توجه قرار دهد و علاوه بر همه اینها رعایت اصول نگارش سفرنامه و خاطره باید مورد توجه قرار بگیرد و اثر باید از نثر فاخر و شیوا برخوردار بوده و به کارگیری آرایه‌های ادبی و هرگونه خلاقیت زبانی در داوری آثار اهمیت بسزایی دارد.

زارعی به ارائه نکاتی در رابطه با آثار ارسالی پرداخت و افزود: آثار ارسالی نباید برگزیده‌ سایر جشنواره‌ها یا دوره‌های قبل این جشنواره بوده و باید به زبان فارسی باشد و جز در نقل قول‌های مستقیم و جملات داخل گیومه، از شکسته‌نویسی و محاوره‌نویسی پرهیز گردد و همچنین رعایت اصول ویرایشی و فنی در نگارش آثار در امتیاز دهی داوران مؤثر خواهد بود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد دشتی حق چاپ آثار ارسالی را برای دبیرخانه جشنواره محفوظ دانست و بیان کرد: حق چاپ آثار ارسالی برای دبیرخانه جشنواره محفوظ است و در صورت کیفیت مناسب و فراهم شدن شرایط، با درج اسامی نویسندگان، در قالب کتاب چاپ خواهد شد و ثبت‌نام در این جشنواره و ارسال آثار به منزله قبول مفاد فراخوان است.

زارعی به نحوه‌ اطلاع‌رسانی و فرآیند ثبت‌نام در این جشنواره اشاره کرد و گفت: اطلاع‌رسانی و فرآیند ثبت‌نام و ارسال اثر از طریق تارنمای شمس توس به نشانی  boushehr.shamstoos.ir و portal.shamstoos.ir و یا از طریق فضای‌مجازی (واتس‌آپ) به شماره 09172663892 انجام می‌شود و آثار ارسالی باید در قالب فایل word با فونت B Nazanin  و قلم 14 ارسال شود.

وی در پایان با اشاره به بیان جوایز این جشنواره پرداخت و تشریح‌کرد: جوایز این جشنواره در دو گروه سنی زیر 18 سال و بالای 18 و در دو بخش سفرنامه‌نویسی و خاطره‌نویسی تقسیم می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد دشتی در پایان به تقویم برگزاری این جشنواره پرداخت و بیان کرد: ثبت نام و ارسال اثر تا پایان آذر ماه امسال است و داوری نیز در دی‌ماه صورت می‌پذیرد و برگزاری مراسم اختتامیه نیز بهمن ماه انجام می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره‌های دبیرخانه جشنواره 09179349575- 09173713892- 07733320536 در ساعات 7/30تا 14 و 17تا 19 تماس بگیرند.

ارسالی/ آغاز به کار هشتمین جشنواره ملی خاطره و سفرنامه‌نویسی رضوی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha