مجموعه اشعار محلی «شعر و شور دشتیاتی» رونمایی شد
کد خبر: 4006386
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲

مجموعه اشعار محلی «شعر و شور دشتیاتی» رونمایی شد

کتاب شعر و شور دشتیاتی با حضور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر و جمعی از هنرمندان دشتی روز گذشته ۲۶ مهرماه رونمایی شد.

به گزارش ایکنا از بوشهر، محمد مظفری، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر در آیین اختتامیه نخستین دوره انتخاب کتاب سال شهرستان دشتی و رونمایی از کتاب شعر و شور دشتیاتی که عصر روز گذشته 26 مهر ماه برگزار شد گفت: حضور مسئولان شهرستان در برگزاری مهم‌ترین رویداد کتاب‌خوانی به همراه نویسندگان و شاعران خود حاوی پیامی مهم در شهرستان دشتی است. وجود باشگاه‌های کتاب‌خوانی متعدد در شهرها، روستاها و محلات دشتی خود گواهی بر این ادعا است و بر اساس آمار و اطلاعات واصله، شهرستان دشتی از شهرستان‌های نخست با سرانه مطالعه بالا است.

مظفری با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی و هنری دشتی می‌تواند یک الگو برای شهرستان‌های دیگر باشد، اظهار کرد: این منطقه از استان به‌عنوان نماد فرهنگ، علم و ادب شناخته می‌شود و نقش مؤثری در ترویج این حوزه دارد.

وی ادامه داد: براساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان آمار در شهریور سال جاری، استان بوشهر از استان‌های رده آخر در سرانه مطالعه است و این یک زنگ خطر برای سراسر استان به حساب می‌آید که باید به این موضوع اهتمام ویژه ورزید.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر اضافه کرد: با توجه با سابقه استان در حوزه فرهنگ و عنوان اولین‌ها در بخش‌های مختلف، این یک اتفاق خوب نیست و برای افزایش کتاب‌خوانی تلاش همگانی نیاز است و دستگاه‌های مرتبط و غیرمرتبط باید در این راستا بیش از گذشته فعال باشند.

وی با بیان اینکه بخش دولتی به تنهایی جواب‌گوی نیازها نیست، بیان کرد: باید از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد که دل‌سوزانه و متعهدانه آماده هرگونه همکاری و حمایت از حوزه‌ها هستند استفاده کرد. شهرداری‌ها در کنار اقدامات عمرانی باید به فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیز نگاه داشته باشند که این مهم در شهرستان در حال اجرا است.

مظفری برگزاری انتخاب کتاب سال در شهرستان دشتی را یک کار زیربنایی بیان کرد و افزود: نوآوری و خلاقیت در اجرای برنامه‌ها زمینه تشویق به تولید آثار ماندگار شده و تاأثیرات مفید بر مخاطب ایجاد می‌کند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر بیان کرد: مسیر فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر بسیار سخت و پیچیده است و این مسئله به دلیل اعتبارات ناچیز و کم است و حتی می‌توان از آن به‌عنوان کمترین بودجه نام برد اما اجرای بیش از 100 برنامه متنوع در طول سال توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامی فوق‌العاده به شمار می‌آید و امیدواریم شاهد اقدامات این‌چنینی در شهرستان‌های دیگر نیز باشیم تا همه مناطق به رشد و توسعه دست پیدا کنند.

حمید زارعی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی نیز با اشاره به قدمت فرهنگ و ادب در شهرستان دشتی گفت: دشتی زادگاه مردان و زنان مستعد و تاثیرگذاری است که پیرامون فرهنگ و ادب این سرزمین گام‌های بلندی برداشته‌اند و بی ادعا به مردم و سرزمین خود خدمت می‌کنند. توجه به فرهنگ بومی باعث تحکیم فرهنگ ملی می‌شود و مهم‌ترین مسئله‌ای که می‌تواند باعث توجه جامعه به حفظ فرهنگ بومی شود ایجاد رغبت در خانواده‌هاست.

احمد منصوری، مولف کتاب شعر و شور دشتیاتی نیز با قدردانی از شهرداری و شورای اسلامی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی در چاپ این کتاب اظهار کرد: کتاب شعر و شور دشتیاتی حاوی 62 شعر محلی در قالب‌های مختلف غزل، دوبیتی، چهارپاره، قطعه، قصیده، مثنوی و مسمط در 184 صفحه است. شاعر محلی سرا خود را متعلق به مردمی می‌داند که در دوران زندگی ماشینی، فرهنگ و آداب دیارش در حال فراموشی است و باید برای حفظ و تقویت این آداب بکوشد.

وی در پایان بیان کرد: کتاب‌های شعر محلی در سبد مطالعاتی خانواده‌ها می‌تواند مانع از فراموشی واژگان اجدادی ما شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha