آیت‌الله بلادی بوشهری پیام‌آور وحدت شیعه و سنی بود
کد خبر: 4006532
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
نماینده ولی‌فقیه در بوشهر:

آیت‌الله بلادی بوشهری پیام‌آور وحدت شیعه و سنی بود

نماینده ولی‌فقیه در بوشهر با اشاره به ابعاد شخصیتی آیت‌الله بلادی بوشهری، گفت: آیت‌الله سیدعبدالله بلادی بوشهری شخصیتی تحول‌آفرین در مرکز تمدن منطقه خلیج فارس یعنی بوشهر و پیام‌آور وحدت شیعه و سنی در زمان خود بود.

به گزارش ایکنا از بوشهر، هم‌زمان با آغاز هفته وحدت، نودونهمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی‌ـ فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با معرفی نسخه‌های خطی تألیف مرحوم آیت‌الله سید عبدالله بلادی بوشهری و با سخنرانی آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بوشهر به‌صورت ارتباط تصویری روز گذشته 27 مهرماه برگزار شد.

صفایی بوشهری در این نشست درباره شخصیت مرحوم آیت‌الله سید عبدالله بلادی بوشهری گفت: ایشان شخصیتی تحول‌آفرین در مرکز تمدنی منطقه خلیج فارس یعنی بوشهر و پیام‌آور وحدت شیعه و سنی در زمان خود بود.

وی در ارتباط وبیناری با این مراسم، ضمن اشاره به اندیشه والای آیت‌الله بلادی بوشهری در عرصه بصیرت سیاسی، دشمن‌شناسی و استعمارستیزی افزود: این عالم برجسته پس از اتمام تحصیلات خود در نجف و رسیدن به درجه اجتهاد وارد بوشهر شد و با توجه به شناختی که نسبت به انگلیس داشت علیه این دولت استعمارگر، تحول فرهنگی و سیاسی ایجاد کرد و با ایجاد روشنگری و هدایت‌گری در جامعه اجازه نداد یک وجب از خاک بوشهر به دست بیگانه بیفتد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر از تخصص این عالم برجسته در حوزه‌های ادبیات، نجوم، طب، ریاضیات، تاریخ، تفسیر، اصول، فقه و همچنین تالیف کتاب در این عرصه‌ها یاد کرد و گفت: 84 تالیف از آیت‌الله بلادی بوشهری به جای مانده که نشان از شخصیت والای علمی، عمق پژوهشی و قلم شیوای این عالم فقید دارد.

امام جمعه بوشهر از حمایت آیت‌الله بلادی بوشهری از شهید رئیسعلی دلواری در جریان مبارزات مردم جنوب کشور علیه استعمار یاد کرد و افزود: دستورات دقیق این عالم بزرگ نقش تأثیرگذاری در مبارزات دلیران تنگستانی داشت. تالیفات ایشان به‌روز و فوق روز بود، به‌ طوری که حتی پیش‌بینی وقایع 50 سال بعد از دوران خود را می‌کرد و پیش‌بینی وضعیت رژیم صهیونیستی یکی از این موارد است.

آیت‌الله صفایی بوشهری، مردم‌داری، اخلاق نیکو، زهد و عرفان را از دیگر ویژگی‌های این عالم مبارز و ظلم‌ستیز برشمرد و ابراز کرد: وی مایه فخر جهان اسلام است و همه علما و به‌ویژه رهبر معظم انقلاب برای این مجتهد احترام ویژه‌ای قائل هستند.

 بیش از 80 کتاب به دست آیت‌الله سیدعبدالله بلادی بوشهری این عالم مجاهد و استعمارستیز در موضوعات مختلف تألیف شده که 42 نسخه خطی از این آثار در سال جاری به آستان قدس رضوی اهدا شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha