آئین گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی در بوشهر برگزار شد
کد خبر: 4013930
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳

آئین گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی در بوشهر برگزار شد

آئین گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، مدیرکل آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگ و کتابخوانی روز گذشته ۲۵ آبان‌ماه در دبستان مصلحیان بوشهر برگزار شد.

فاطمه کرمپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر

به گزارش ایکنا از بوشهر، آئین گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی با حضور فاطمه کرمپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، علی موحدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر و جمعی از مسئولان و فعالان حوزه فرهنگ و کتابخوانی روز گذشته 25 آبان‌ماه در دبستان دخترانه مصلحیان بوشهر برگزار شد.

کرمپور در این آئین با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، از آمار پایین کتابخانه و کتاب در استان انتقاد کرد و گفت: بر اساس آمار اعلام شده، تعداد کتابخانه‌های عمومی و شمار کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها بسیار پائین است و می‌طلبد توجه مسئولان را نسبت به تقویت زیرساخت‌های فرهنگی از جمله کتابخانه و تعداد کتاب‌ها جلب کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر از آمار پائین سرانه مطالعه در بوشهر خبر داد و افزود: با توجه به آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران که بیانگر نرخ و سرانه پائین مطالعه کتاب و کتابخوانی در استان بوشهر است نیاز است توجه مسئولان را در زمینه تأمین بودجه لازم برای تقویت زیرساخت‌های کتابخانه‌ای و افزایش تعداد کتاب‌ها جلب کرد و در مقابل این آمار، براساس مرکز آمار ایران میزان استفاده مردم استان بوشهر از فضای مجازی بالا است.

کرمپور با اشاره به امکانات موجود در فضای مجازی جهت تسهیل امر مطالعه و کتابخوانی تشریح کرد: وقتی فرزندان ما به سمت استفاده از فضای مجازی سوق داده می‌شوند با توجه به اینکه سواد رسانه‌ای برای استفاده بهینه از فضای مجازی به کودکان آموزش داده نمی‌شود ممکن است با آسیب‌هایی روبرو شویم البته در مقابل می‌توان از فضای مجازی با توجه به وجود پادکست‌ها و کتاب‌هایی که به‌صورت فایل‌های صوتی درآمده است برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی استفاده کرد.

وی به مزیت‌های مطالعه و کتابخوانی اشاره کرد و یادآور شد: کتاب خواندن باعث دانایی، توانایی، افزایش خلاقیت، مهارت اجتماعی و تقویت حس کنجکاوری می‌شود به همین دلیل است که باید حس کنجکاوی بچه‌ها را از طریق علاقه‌مند کردن آنان به کتاب برطرف کرد.

کرمپور با اشاره به شاخصه‌های توسعه یافتگی جوامع بیان کرد: نرخ سرانه مطالعه و کتاب یکی از ارکان و شاخصه‌های توسعه یافتگی به شمار می‌رود به نحوی که کشورهای توسعه یافته از نرخ بالای مطالعه برخوردار هستند و باید توجه داشت که  کتاب یکی از رکن‌های اصلی فرهنگ و موجب توسعه فرهنگی می‌شود از این رو اگر به دنبال تکامل فرهنگ جامعه هستیم باید در همه زمینه‌ها فرهنگ کتاب و کتابخوانی توسعه یابد.

وی تأکید کرد: در همین راستا باید کتاب خواندن را از خانه‌های خود آغاز کرد و والدین باید رفتار کتاب خواندن را به عادت تبدیل کنند و ساعت‌هایی از روز را به مطالعه اختصاص دهند همچنین اولیای مدرسه نیز باید برای تربیت دانش آموزان کتابخوان برنامه ریزی داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره افتخارات استان بوشهر در زمینه فرهنگ کتابخوانی و انس با قرآن بیان کرد: استان بوشهر در سال 1396 به‌عنوان سومین پایتخت کتاب معرفی شد و همچنین در سال ۱۴۰۰ نیز به‌عنوان نخستین پایتخت قرآنی کشور برگزیده شد.

به گفته کرمپور امسال روستای گورک سادات شهرستان تنگستان به‌عنوان روستای دوستدار و شهر گناوه نیز به‌عنوان کاندید پایتخت کتاب معرفی شده است؛ این حرکت‌های فرهنگی تنها با همکاری مسئولان و خانواده‌ها تکمیل می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۸۰۰ کتابخانه آموزشگاهی در مدرسه‌های استان بوشهر وجود دارد که تاکنون ۱۰ هزار جلد کتاب در این کتابخانه‌ها توزیع شده است و با این وجود کمبودهایی در بخش کتاب و کتابخوانی در مدرسه‌ها وجود دارد که باید برطرف شود چرا که برای تربیت نسلی پویا و خلاق باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه تقویت شود.

موحدی ادامه داد: مانوس شدن دانش‌آموزان با کتاب و کتابخوانی یکی از بهترین راهکارها برای تربیت نسلی انقلابی و آینده‌ساز است که این مهم را می‌توان از رسالت‌های اصلی آموزش و پرورش دانست هر چند فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دارای فواید و محاسن هستند اما نمی‌توانند جایگزین کتاب برای یادگیری تعمیق یافته شوند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha