لزوم پیگیری احداث راه‌آهن بوشهر‌ ـ شیراز / چینی‌ها پای کار نیامدند
کد خبر: 3986177
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
استاندار بوشهر:

لزوم پیگیری احداث راه‌آهن بوشهر‌ ـ شیراز / چینی‌ها پای کار نیامدند

استاندار بوشهر با انتقاد از تزریق قطره‌چکانی اعتبار برای احداث راه‌آهن بوشهر ـ‌ شیراز گفت: امیدواریم در دولت جدید گشایشی شود و چینی‌ها پای کار بیایند در غیر این صورت مجلس شورای اسلامی باید به تأمین اعتبار این پروژه توجه داشته باشد.

به گزارش ایکنا از بوشهر، عبدالکریم گراوند، استاندار بوشهر، شامگاه شب گذشته، 2 مردادماه در نشست با مسئولان شهرستان دشتستان و بررسی پروژه‌های آبرسانی استان بوشهر  گفت: حل مشکل کمبود آب به عنوان دیرینه‌ترین مطالبه مردم این استان یکی از سیاست‌گذاری‌ها و اولویت‌های دولت دوازدهم بوده است.

گراوند با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در راستای تأمین آب مردم بوشهر افزود: اگر امروز مردم بوشهر کمتر مطالبه آب دارند به دلیل اجرای پروژه‌های مختلف زیرساختی تامین آب از جمله شبکه‌های روستایی، ایجاد مخزن‌ها و احداث آب‌شیرین‌کن‌ها در این استان است که اگر انجام نمی‌شد حداقل باید در این شرایط ۱۰ روز بی آبی را تحمل می‌کردند.

وی با اشاره به افتتاح ۲ سد خائیز تنگستان و ارغون دشتستان بیان کرد: افتتاح این ۲ سد در سخت‌ترین فشارهای اقتصادی نشان می‌دهد ما مدیرانی هستیم که در این جنگ اقتصادی صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشتیم و اجازه ندادیم زردی چهره دولت به جامعه منتقل شود. 

گراوند تأکید کرد: احداث آب‌شیرین‌کن‌های ۳۵ هزار و ۱۷ هزار مترمکعب بوشهر زمینه تزریق بیش از ۵۰ هزار مترمکعب آب را در ماه‌های آینده به شبکه آبرسانی این استان فراهم می‌کند که با توجه به پیوستگی شبکه آب استان این امر در روند آبرسانی به سایر مناطق از جمله برازجان تاثیرگذار خواهد بود. برای برطرف کردن مشکل تامین آب این استان در دولت تدبیر و امید هزینه‌هایی صورت گرفته که در گذشته هیچ‌گاه این کارها انجام نشده بود.

وی یادآور شد: وجود نخلستان‌ها در مناطق مختلف استان بوشهر گواه براین است که روزگاری در این مناطق آب وجود داشته اما خشکسالی‌های پی در پی  و تغییر شرایط جوی باعث شده  امروز تامین آب به عنوان یکی از معضلات و مشکلات جدی  کشور به شمار رود.

گراوند بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده در هفته‌های آینده سد اخند شهرستان عسلویه و در زمستان پیش رو سد باغان با ۳۹ میلیون مترمکعب افتتاح و آبگیری شوند.

وی سهم اعتبارات استان بوشهر در این سال ها را محدود دانست و افزود: با تکیه بر جذب اعتبارات ملی از سایر ردیف‌های اعتباری استان، کارهای مهمی را در استان بوشهر انجام دادیم که اگر این گام‌ها برداشته نمی‌شد این پروژه‌های مهم زیرساختی حتی در دولت سیزدهم هم به سرانجام نمی‌رسید.

استاندار بوشهر تأکید کرد: نداشتن نگاه آمایشی در بخش توسعه از جمله مهمترین مشکلات کشور به شمار می‌رود که اگر این نگاه وجود داشت به طور یقین پس از راه آهن بافق - بندر عباس پروژه راه آهن بوشهر - شیراز احداث می‌شد این درحالی است که این کار انجام نشد.

وی یادآور شد: امروز براساس نگاه آمایشی آب به عنوان مهمترین مساله و مشکل استان بوشهر و راه آهن زمینه و راهکاری برای توسعه این استان به شمار می‌رود. دولت‌ها باید با آمایش سرزمین در بخش توسعه ظرفیت‌های هر منطقه را مورد توجه قرار دهند و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای پروژه‌های این چنینی که زیرساخت توسعه‌ای این استان به شمار می‌روند، توجه و تلاش بیشتری داشته باشند.

گراوند با انتقاد از رقم بودجه‌ای تخصیص یافته به پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز اظهار کرد: امسال برای اجرای این پروژه زیرساختی و توسعه‌ای  این استان تنها ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته این درحالی است که این پروژه حداقل به ۱۰ تا ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با تزریق قطره‌چکانی اعتبار به جایی نخواهد رسید.

استاندار بوشهر در پایان گفت: راه آهن بوشهر ـ شیراز فاینانس چین بوده و چیزی معادل ۷۰۰ میلیون دلار فاینانس امضا کردیم اما چینی‌ها پای کار نیامدند امید می‌رود در دولت جدید گشایشی شود و چینی‌ها پای کار بیایند در غیر این صورت مجلس شورای اسلامی باید به تأمین اعتبار این پروژه توجه داشته باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha